רקפת שלום,
חלק מחוות דעת של מומחה הנדסי היא תיעוד "המצב הקיים", לכך מספר חשיבויות: (1) אם וכאשר, שהתיעוד יהווה ראיה להיקף הנזק; (2) לשם מתן אומדן תיקון לליקויים וייתכן גם את ההמלצות המקצועיות לתיקונם.
חוות הדעת של מומחה קבילה בבית המשפט ואמורה להכיל פיסקת הצהרה שחוות הדעת שעליה הוא חתום ניתנת במקום עדות בבית המשפט והיא בין היתר עדות בשבועה על פי הדין.
לעניין המרפסות, ככל ולשיקול דעתו המקצועי של המומחה תהיה קיימת סכנת בטיחות ויציבות, יש מקום שהדבר יקבל ביטוי בחוות הדעת.
בברכה,
משה
בתאל שלום,
ראשית, לשאלה האם הקבלן "הצניע" את קיומם של השוחות בשטח גינתך במעמד הרכישה או שמא אלה נתווספו לאחר מכן, היא שאלה שצריכה להתברר מול מסמכים והצלבת נתונים, ולאחר שזו תתברר יהיה צורך לבחון את האפשרויות העומדות לפנייך.
שנית, חסרים נתונים בשאלה מה תדירות הסתימות במהלך השנה וחצי, ומשתמע משאלתך כאילו אלה הפכו למעין פעולות תחזוקה "שגרתיות", ולכן יש לבחון האם קיימת בעיה הנדסית כלשהי בקו עצמו שהיא תולדה של ביצוע או תכנון לקוי.
הוצאת הביוב מגינתך היא שאלה תכנונית מול היתכנות הנדסית בהתאם למקום מגורייך והדבר לעיתים מורכב ומסובך עם עלויות גבוהות.
את מוזמנת לפנות אליי להמשך ייעוץ בפרטי 052-4455181
משה
מושיקו שלום,
על מנת לדייק את הייעוץ יש לבחון את המסמכים עליהם המשפחה חתמה בעניין חוזה התמ"א.
לעניין הרטיבות יש ללמוד מה מקור הבעיה בשלב הראשון ולבחור בדרך הפעולה כך שהליקוי יוסר בהקדם.
מוזמן לפנות אליי להמשך ייעוץ.
משה
052-4455181
שמוליק שלום,
השאלה שלך כיצד חורגת מתחום הפורום, לא ברור אם מדובר באותו קבלן שביצע את שאר השיפוץ או שמא בספק חלונות נפרד; האם קיימת הזמנת עבודה ממנה ניתן ללמוד על מי חלה מלאכת החישמול, סוג החלון, זמנים, זכות ביטול, תכתובות בין הצדדים וכו'?
ככל ולתחושתך קיימת רמאות למוצר ולשאר ההזמנה עליך להחליט אם בכוונתך לנסות להיפרע ממנו על הנזקים ואי ההתאמה להזמנה.
אם סך הנזקים הללו לא עולים על 36,400 ש"ח (נכון להיום) תוכל אפילו בייצוג עצמי להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות.
משה
סלבה שלום,
סדק הוא לפעמים סימפטום לבעיה שיכולה להיות יותר רחבה.
חסרים בשאלתך פרטים חשובים כדי לגבש ייעוץ יסודי ומדוייק להתגבר על הבעיה.
להתייעצות והכוונה אתה מוזמן לפנות בפרטי.
משה
052-4455181
קרן שלום,
חסרים פרטים בשאלה כדי שיהיה אפשר להסתכל במבט יותר רחב על הבעיה המתוארת.
עם זאת, ייאמר באופן כללי בהתייחס לתקופות שציינת והנסיבות, שהקבלן נושא באחריות לאי-התאמה אם במהלך "תקופת האחריות" התגלתה בדירה אי-התאמה, "והקונה הוכיח שמקורה בתכנון, בעבודה או בחומרים". תקופת האחריות מוגדרת בחוק כ"תקופה של שלוש שנים שתחילתה בתום תקופת הבדק" (עם סייג לתקופות ספציפיות לסוגים שונים של ליקויים).
יחד עם זאת, אפילו חלפו תקופות הבדק והאחריות, שהייתה בדירה אי-התאמה נסתרת אין לשלול אפשרות לתביעה. נניח שבמשך שש השנים הראשונות אחרי מסירת הדירה היו כמויות הגשם סביב הממוצע, ובשנה השביעית ירדו גשמים בכמות גבוהה מן הממוצע, ורק אז התגלה שישנה בעיית רטיבות בבית, שמקורה בתכנון לקוי של הגג או בחומרי בניה לא מתאימים – אין הצדקה לשלול אפשרות לתביעה, וכל מקרה נבחן לגופו.
המקובל שקבלן משאיר בידי הקונה כ-5% ריצוף וחיפוי מהסוג שבוצע בדיוק לפתרון סוג הבעיה שהעלית, ולא ברור אם נמסרו לך כאלה.
המלצתי לפנות אל הקבלן בכתובין ומשם להתקדם.
את מוזמנת לפנות אליי לבחינה יותר מדוייקת.
בברכה, משה
אביבה שלום,
לא ברור מהשאלה אילו מתקני מים סמוכים למעלית או אלו סימני רטיבות מופיעים ויזואלית שהעלו את חשש הדיירים לרטיבות.
לרטיבות יש נזקים ישירים ועקיפים מבחינה הנדסית ולכן יש לאבחן את מקור הליקוי וממנו לגזור את היקף התיקון הנדרש.
כל מי שרוכש דירה בבית משותף, או בבניין שעתיד להירשם כבית משותף, רוכש גם חלק יחסי ברכוש המשותף של אותו בניין, וזכאי לקבל את אותו רכוש משותף בהתאם למוגדר בחוק המכר (דירות).
במבנה שנמסר מקבלן, מקובל שנציגות הבית המשותף תבצע ביקורת על ידי מומחה הנדסי כדי לאבחן את נזקי הרטיבות ושאר הליקויים ברכוש המשותף.
יש כמובן לתעד את הפניות לקבלן והתייחסותו לעניין.
כדי להסיר את הליקויים יש להתנהל באופן שקול ומסודר תוך הכוונה מקצועית מתאימה.
מוזמנת אליי להמשך ייעוץ.
משה
052.445.5181
נפתלי שלום,
בעיית הרטיבות היא בעיה די שכיחה ויש צורך לאבחן את הסיבה לרטיבות, לעיתים מדובר בתיקון יחסית קטן, ולעיתים מדובר בתיקון מערכתי ויקר – סיבות שונות להופעת רטיבות.
רטיבות היא בהחלט מסוג הנזקים שבגינם אפשר לתבוע קבלן/דייר. מנתוני השאלה חסרים לא מעט פרטים שיש להשלים כדי לקבל תמונה רחבה ולמקד את דרך הפתרון.
על מנת לאבחן את רוחב הליקוי והיקפו הכספי יש להיעזר במומחה הנדסי שיכין חוות דעת, ולאחר מכן יש לבחון משפטית את האסטרטגיה הטובה ביותר כיצד לטפל להסרת הליקוי בנחישות.
לבחינה יותר מדוייקת אתה מוזמן לפנות אליי בפרטי.
משה
052.445.5181
מורן שלום,
חסר מידע בשאלה, יש לבחון את מסמכי הרכישה ביניכם, החלפת תכתובות בין הצדדים, לוח זמנים של האירוע המתואר בשאלה וכו'.
יש להיעזר במומחה הנדסי שיוכל לאבחן את היקף תופעת הרטיבות ושאר הנזקים המתוארים וליתן אומדן לתיקונם.
לצורך מענה מדויק את מוזמנת לפנות אליי לייעוץ.
אוראל שלום,
לא ברור מן השאלה מידות החלון והיקף הנזק, אני מניח שמדובר בחלון עם זיגוג כפול, האם מדובר בזכוכית הפנימית או החיצונית? האם מדובר בשריטה או בשבר? ויש עוד שאלות...
עקרונית חלון אמור לקיים דרישות תכן ועמידות בפני לחצי רוח כך שהשארת המצב הקיים לא מוסיפה לו "נחת" והזכוכית יכולה להפוך במהרה למפגע בטיחותי. מנתוני השאלה עולה שיש בידייך תיעוד כלשהו מול הקבלן (חשוב שיהיה בכתב).
בשלב זה אמליץ על התראה מסודרת שתוחמת לקבלן זמן לתיקון, בהיעדר היענות מצדו יש לשקול פנייה לבית המשפט.
לליווי מול הקבלן את מוזמנת לפנות אליי בפרטי.