סגור

מצא עורך דין :

קטגוריה
תחום עיסוק
בחר איזור
בחר עיר

שאלו עו"ד על עורכי דין(2,345)

שאל בפורום עורכי דין

מענה משפטי מקצועי ומהיר, קבלו תשובות בדוא”ל ללא עיכוב

גולש/ת יקר/ה,
פורום זה אינו מנוהל על ידי עורך דין – ולכן המענה יכול להתעכב מעט.


הנהלת האתר עושה את המירב לאתר עורך דין בתחום שישיב על שאלתך בהקדם.
עמכם הסליחה. מוזמנים לבדוק שנית בימים הקרובים

אם הינך עורך דין בתחום ומעוניין בניהול הפורום – פנה עוד עכשיו בטלפון 03-6006646
או באמצעות טופס יצירת קשר ונשמח לעמוד לשירותך בהקדם

לפורום זה אין מנהל

רוצה לנהל את הפורום?

צור קשר

20/06/2019 06:14 עו"ד לירז עמר מתווך ללא רישיון
שלום רב,
מקרה של מתווכת שלא הציגה עצמה כמתווכת, לא החתימה על שום מסמך הקשור לעסקה ודורשת דמי תיווך בסך 2000 ש"ח. מודעה להשכרת הדירה פורסמה בקבוצת פייסבוק להשכרת דירות, על ידי בחורה אלמונית כשבסוף מלל ההודעה צוין כי מדובר בתיווך נאמן, אף על פי שפורסם על ידי בחורה אלמונית.
השוכרים הפוטנציאלים התכתבו עם מי שטוענת כיום כי היא המתווכת,מעולם לא הוזכרו תנאי תיווך, סכומים וכד', למעט פעם אחת שהשוכרת הפוטנציאלית שאלה (בהודעה כתובה) האם יש עמלת תיווך, אותה "מתווכת" ענתה- "נסתדר עם העניין הזה".
השוכרים ניהלו את כל הכניסה לדירה אך ורק מול בעלי הדירה, שהכחישו כל קשר לאותה בחורה, ואף ביקשו ממנה להפסיק להטרידם. כחודש לאחר שנכנסו לדירה, עדיין שלחה הודעות ולפתע דרשה דמי תיווך בסך 2000 ש"ח.
השוכרים שאלו למה סכום כה גבוה ולמה לא עודכנו על כך מראש, ל"מתווכת" לא היו תשובות הגיוניות למסור, היא אינה מוכנה להציג רישיון תיווך, מסרה מספר מפוברק שלא מופיע באף אחד מפנקסי רשם המתווכים (משרד המשפטים), אינה מוכנה להיפגש, מסרה פרטי חשבון בנק אישיים כדי לבצע את העברת הכסף, מעולם לא החתימה או חתמה על מסמך כלשהו.
האם הם מחויבים לה בתשלום?

שלום עו"ד לירז עמר,

מבלי להתייחס ביתר פירוט לנסיבות המקרה הספציפי שאת מעלה, שאלת המיליון דולר שלך, אימתי מגיע למתווך נדל"ן שכר עבור התיווך?

נתחיל מהחוק:

14. (א) מתווך במקרקעין יהיה זכאי לדמי תיווך מאת לקוח אם נתקיימו כל אלה:
(תיקון מס' 7) תשע"ב-2012
(1) הוא היה בעל רשיון בתוקף לפי חוק זה בעת שעסק בתיווך או שחל עליו, באותה עת, פטור זמני בהתאם לאמור בסעיף 20;
(2) הוא מילא אחר הוראות סעיף 9;
(3) הוא היה הגורם היעיל שהביא להתקשרות הצדדים בהסכם מחייב.

מבחינה פרקטית:

לאחר שבדקתם כי למתווך רישיון תקף והוא החתים את בעל הנכס על הסכם, קיימת גם חשיבות לבחון ולבדוק עד כמה המתווך אכן תרם והיה גורם משמעותי לסגירת העסקה. המבחן לתשלום עמלת התיווך על פי הפסיקה הוא "מי הגורם היעיל בעסקת הרכישה?" אם ללא המתווך, הייתה מתבצעת העסקה בכל אופן, הרי שהוא אינו הגורם היעיל. לעומת זאת, אם בלעדיו לא הייתה עסקה, אז יש לשלם לו את שכרו.

המבחן אינו רק עובדתי, אלא על המתווך להראות כי פעולותיו הביאו להסכם בין הצדדים ולא רק לחיבור ביניהם, אלא לפעולות אקטיביות במהלך המשא ומתן שהובילו לסגירת העסקה.

תנאי מקדמי נוסף, לזכאות לדמי תיווך הוא עמידה בתנאי סעיף 9 לחוק המתווכים הקובע כי "מתווך במקרקעין לא יהא זכאי לדמי תיווך, אלא אם כן חתם הלקוח על הזמנה בכתב לביצוע פעולת תיווך במקרקעין. דרישת הכתב נועדה לקבוע בבירור, אם "הלקוח" אכן התחייב כלפי המתווך ובאילו תנאים. בפועל, גם אם לא הוכח קיומו של הסכם בכתב, אין די בכך כדי לדחות את תביעת המתווך לתשלום דמי תיווך.

מסקנה:
על פניו, בהתייחס לסיפור המעשה שלך, לא מגיע למתווכת עמלה. ככל שתחליט לתבוע את השוכרים תהיה מחוייבת להציג רישיון תיווך, אחרת היא עלולה להסתבך בעבירת התחזות וקבלת דבר במרמה.

ניתן להתלונן במשטרה בגין החשד לקבלת דבר במרמה.

מקווה שעניתי לך בהרחבה קולגה.

בהצלחה,

עו"ד איתן אמירי,

משה פרץ ושות', משרד עו"ד

יובהר ויודגש כי, אנו עושים כל שביכולתנו לענות תשובות על שאלות הגולשים בצורה מקצועית, אך לרוב, המדובר בתשובות כלליות בלבד. לפיכך, המידע הניתן אינו מהווה יעוץ משפטי אינו מהווה תחליף להתייעצות פרטנית עם עורך דין העוסק בתחום. המסתמך/ת על המידע שבפורום עושה זאת על אחריותו/ה בלבד. בכל מקרה יש להיוועץ עם עורך דין לפני נקיטת כל הליך ולא להסתמך על מקורות מידע כלליים.

לייעוץ משפטי פרטני ומסודר בהתאם למקרה הספציפי ניתן לפנות אלינו ולתאם פגישת ייעוץ בטלפון 03-6126633 או 054-7649435 או להשאיר פרטים דרך לשונית "קבל ייעוץ אישי" ונעשה מאמץ לשוב אליך בהקדם.

עורכי דין מובילים בפורום עורכי דין

דרור הראל
עו"ד דרור הראל

מתמחה במשפט אזרחי ומסחרי, חוזים, תביעות כספיות, עסקים וחברות, ייעוץ משפטי ליזמים וסטארטאפים, דיני אינטרנט, צוואות וירושות.

עו"ד רן שפירא
עו"ד רן שפירא

"אמינות ומהימנות, יושרה, מקצועיות ומאבק בשיתוף פעולה מלא ושקוף עם לקוחותינו, הינם כללי ברזל של משרדנו..."

יורם ליכטנשטיין
עו"ד יורם ליכטנשטיין

"משרד בוטיק חדשני ומקצועי המקפיד על שירות אישי והדוק. התמחות בדיני אינטרנט, טכנולוגיה, היי-טק, מחשבים וקניין רוחני מגוון... "

ריקי אופק אבן צור
עו"ד ריקי אופק אבן צור

משרד עורכת הדין ריקי אופק מציע שירותי משרד בתחומים של -פשיטות רגל ייצוג חייבים,פירוקי חברות,דיני משפחה ודיני עיזבונות.

גב' פנינה אריאלי

"גרפולוגית משפטית מוסמכת מטעם האגודה הישראלית לגרפולוגיה המשמשת כעדה מטעם בית המשפט..."