מאמר להדפסה

מאסר חייבים במסגרת הליכי הוצאה לפועל

אם לא בוצע שום עבירה פלילית, למה מאסר? מהו מאסר חייבים? מה תפקידו של ראש ההוצל"פ במקרים אלו? ומהן דרכי ההתמודדות במצבים אלו?

נכון, סנקצית המאסר מקושרת לרוב למשפט הפלילי ודיני העונשין וכזו היא לרוב עונשית. אולם, ישנם מקרים בהם לגופים ורשויות מסויימות הסמכות להוציא כנגד אדם צו מאסר ולא יהיה זה מאסר "עונשי" אלא מעין תמריץ לבצע או לחדול מביצוע פעולה מסויימת. 
 
 
 
 
 
 
אחת הדוגמאות למאסר כזה היא מאסר חייבים אשר בסמכות ראש ההוצאה לפועל. כפי שסקרנו במאמרים אחרים באתר זה בנושא ההליכים בהוצאה לפועל- לאחר מתן פסק-הדין על-ידי בית-המשפט, מתחילה לפעול ההוצאה לפועל על-מנת לוודא כי החייב משלם לזוכה. במסגרת זו מבצע ראש ההוצאה לפועל חקירת יכולת.
 

האם אין פה סנקציה כפולה?

גם "המסכן" לא יכול לשלם כי אין לו ממה וגם יישב במאסר?

 
לא. צו מאסר לא יוצא על-ידי ראש ההוצאה לפועל אלא במקרים חריגים. בין היתר, רק אם יסתבר בחקירת היכולת כי החייב יכול ומסוגל לעמוד בהסדרי תשלומי החוב שנקבעו לו ואולם, הוא מסרב לעמוד בהם, מוסמך ראש ההוצאה לפועל להורות על "מאסר חייבים" ולהוציא כנגדו צו מאסר. 
 

אז על כל איחור בתשלום אדם יכול למצוא עצמו במאסר?

 
גם לא. ראשית, תינתן אזהרה לחייב המתריעה על כך כי אינו עומד בתשלומי כנדרש. לאחר מתן אזהרה זאת מתחילים לספור חודש ימים, במידה ולאחר חודש החייב לא פעל להסדר חובו ו\או הגיש בקשה לשנות את שיטת תשלומי החוב ו\או הוכיח כי שילם את חובו (ראו מאמר בנושא "טענת פרעתי" באתר זה), רק אז, ורק במידה וראש ההוצאה לפועל מתרשם שיש ביכולתו של החייב לשלם- יוציא נגדו צו מאסר חייבים.
 
כמובן שכולנו רק בני-אדם וכך גם ראש ההוצאה לפועל ולכן הוא לא באמת מנהל רישום לגבי כל אחד מהחייבים במדינת ישראל. זוכה אשר חובו לא משולם לא, יכול לפנות לראש ההוצאה לפועל ולבקש הפעלת סנקציה של מאסר חייבים. לשם כך הוא (הזוכה) ישלם את האגרה כנדרש, והיא תתווסף לסכום החוב שחייבים לו.
 

אם אשב במאסר כיצד אוכל לשלם את החוב?

 
נכון ולכן, תקופת המאסר המרבית עבור כל חוב היא שבוע ימים בלבד. שימו לב: "עבור כל חוב". ייתכן וישנו חייב לו חובות רבים שאותם לא משלם- מה שעשוי להוביל לכך כי יהיה לו "רק שבוע" מאסר חייבים לכל אחד מחובותיו.
 
כאן מתערב חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו: היות ומאסר חייבים, גם אם אינו עונשי, עדיין פוגע בחירותו של אדם, יש להפעיל סנקציה כזו במשורה. ולכן, במידה וכנגד אדם אחד מספר הוראות בדבר מאסר חייבים- תקופת המאסר המצטברת המרבית תהיה חודש ימים.
 
ולאחר יומיים במאסר (חייבים), יזמן ראש ההוצאה לפועל את החייב על-מנת לבדוק האם שתי יממות במאסר גרמו לו "במקרה" לשנות את דעתו. במידה וכן- ישוחרר ויחל לשלם את חובו