מאמר להדפסה

בעל דירה שהשתלט בניגוד לחוק על חצר הבניין בו הוא מתגורר, יסולק ממנה

אדם שרכש דירה בשכונת פלורנטין ניצל טעות ביורוקרטית והשתלט על חצר הבניין הסמוכה לדירתו. כאשר בעל הבניין גילה זאת, הוא החליט להשיב את הצדק על כנו

עורכי דין דיני מקרקעין נתקלים לעתים קרובות במקרים בהם אנשים ששוכרים או רוכשים דירות מנצלים פרצות בחוק כדי "לשדרג" את הנכסים שלהם. כך קרה במקרה שהוכרע לאחרונה בבית משפט השלום בתל אביב. ynet מדווח על בעלים של דירה בשכונת פלורנטין בעיר, אשר השתלט על חצר הבניין בו התגורר במשך שנים ארוכות תוך ניצול טעות בפנקס הבתים המשותפים, ונתבע על ידי בעל הבניין, שהחצר שייכת לו.

תחילת הפרשה לפני 24 שנים, אז רכש הנתבע את הדירה, ברחוב קורדובירו בפלורנטין. בפנקס הבתים המשתפים נרשם בטעות שחלק מחצר הבניין מוצמדת לדירה זו, ובעקבות זאת, הסכם המכר של הדירה כלל סעיף לפיו הרוכש יודע שהחצר שייכת לבעלי הבניין, והאחרון רשאי למכור אותה. בשנים שלאחר מכן בעל הבניין לא מכר את החצר, ובינתיים בעל הדירה סידר לעצמו פתח יציאה מהדירה לחצר והתקין שער שיוצא אליה.

השופט קבע: הדייר יפנה את החצר שהשתלט עליה

בעלי הבניין גילה את הדבר ב-1999, ולאחר סכסוך בינו לבין בעל הדירה, השניים חתמו הסכם לפי בעל הדירה יסגור את הפתח לחצר ויעביר לבעל הבניין מפתח לשער. בנוסף הצהיר בעל הדירה בהסכם שהוא משתמש בחצר ברשות ואין לו זכויות בה. אולם, ב-2013 הגיש בעל הבניין תביעה נגד בעל הדירה על כך שלא עמד בהתחייבויות אלה ודרש שיוציאו נגדו צו פינוי. בתגובה טען בעל הדירה כי בעל הבניין מנסה לכפות עליו לרכוש את החצר.

השופט גיא היימן סבר שדברי הנתבע מהווים "הגנת סרק" וקבע שבעל הבניין הוכיח שהדייר השתלט על החצר כליל ומנע מהדיירים האחרים בבניין להשתמש בה, תוך הפרת ההסכמים שנחתמו. השופט היימן הורה לדייר שיפנה את החצר, יסגור את הפתח אליה וימסור לבעל הבניין את המפתח לשער. כמו כן, חייב השופט את הנתבע למסור לתובע ייפוי כוח שמאפשר לו לתקן את הרישום השגוי לגבי החצר, וחייב אותו בשכר טרחת עורך דין בסך 23,000 ש"ח ובהוצאות משפט בגובה 3145 ש"ח.