מאמר להדפסה

הוגשה הצעת חוק להסדרת מעמדם של בתים בהתנחלויות שנבנו על קרקע פלשתינית פרטית

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, הגישה הצעת חוק שמטרתה להסדיר את מעמדם של בתים בהתנחלויות שנבנו על קרקעות שהתבררו כקרקעות בבעלות פלשתינית פרטית

האם תושבי ההתנחלויות יידרשו בקרוב לשירותיו של עו"ד מקרקעין? ח"כ שולי מועלם רפאלי, יו"ר סיעת הבית היהודי בכנסת, הגישה הצעת חוק שנועדה להסדיר את מעמדם המשפטי של בתים בהתנחלויות יהודיות ביו"ש שנבנו על קרקעות בבעלות פלשתינית פרטית. כך מדווח היום אתר החדשות news1. הצעת החוק של מועלם רפאלי באה בהמשך להצעה דומה משנת 2011 של הח"כ יריב לוין, בתקופה שלפני פינוי בתי "שכונת האולפנה" ביישוב בית אל.

ההערכה היא שהיום יש 2000 בתים שנמצאים על קרקעות שהנן בבעלות פלשתינית פרטית. על פי הצעת החוק, הליכי התכנון של הבתים המיועדים להריסה יוסדרו, ובמקביל בעלי הקרקעות המקוריים יקבלו פיצויים נדיבים שיגולמו גם בקרקע וגם בכסף. בעלי הקרקעות יקבלו קרקע חלופית הסמוכה למקום מגוריהם וכן פיצוי כספי שערכו כחמישים אחוז מערכן המקורי של הקרקעות ביום שבו הופקעו – מבלי להכליל בחישוב את ערך הבתים שנבנו עליהן.

לא בכל המקרים ידעה המדינה שהקרקעות הן פרטית

לפי ההסבר המלווה את הצעת החוק, רוב היישובים שהוקמו בהתנחלויות זכו לתמיכה ולמימון מהממשלה, והתושבים בנו בהם את בתיהם בתום לב; בנוסף, בחלק מן המקרים, גם רשויות המדינה שהיו מעורבות בבניה לא ידעו על שהקרקעות הן פרטיות, או שידעו על כך אך עודדו את ההתיישבות בקרקעות אלה.

לפי המעורבים בהצעת החוק, ההצעה תובא בקרוב לאישור ועדת השרים לחקיקה. הם מעריכים כי היא צפויה לזכות לתמיכה של מפלגת הבית היהודי, כמו גם של ישראל ביתנו ושל חלק מחברי הליכוד.