מאמר להדפסה

שרת המשפטים איילת שקד מציגה: מהפכה בפרעון

שרת המשפטים איילת שקד מתכוונת לבצע רפורמה מהפכנית בתחום פשיטות הרגל וחדלות הפירעון. מטרת הרפורמה היא שיקום במקום פירוק, וניסיון ליצור צדק חלוקתי נכון יותר בין הנושים.

בתחילת החודש דווח באתר כלכליסט כי שרת המשפטים איילת שקד פרסמה את פרטי הרפורמה החדשה של משרד המשפטים, אשר עוסקת בהליכי פשיטת רגל וחדלות פרעון. שקד פרסמה תזכיר חוק המכונה לעת עתה "חוק חדלות פרעון ושיקום כלכלי" הכולל את כל פרטי הרפורמה לצרך קבלת הערות הציבור.

שקד אמרה: "הרפורמה החדשה שמה דגש על צדק חלוקתי – שיקום חייבים, סיוע למגזר העסקי, ייעול תהליכים, צמצום ביורוקרטיה ויצירת בסיס חדש ונכון יותר לעבודה". מטרתה של הרפורמה היא להשלים חוסרים בחוק, שמבוסס כיום בחלקו על פקודות מנדטוריות שכבר אינן רלוונטיות למאה ה-21. עד כה, החוסרים הושלמו בתקדימים ופסקי דין שנתנו שופטים, אולם אין בכך די שכן זה יצר מצב הדומה לשמיכת טלאים ולא סיפק הסדר כולל ומספק של התחום. כמו כן, אמרה שקד כי מטרת הרפורמה היא שיקום במקום פירוק, וניסיון ליצור צדק חלוקתי נכון יותר בין הנושים.

במקום "פושט רגל" - "חדל פרעון"

חוץ מהסדרה בחוק של הכללים שנהוגים היום, הרפורמה מציעה גישה מהפכנית באשר להליכי חדלות פרעון של חברות ופשיטות רגל של אנשים יחידים. ראשית, פושט רגל לא ייקרא עוד "פושט רגל" כי אם "חדל פרעון" וזאת כדי להפחית את הסטיגמה כלפי פשיטת רגל. לפי התזכיר, לא תהיה משמעות לפער בין החובות של חדל הפרעון לנכסיו – ההגדרה של חדל פרעון תדבר על אדם שאינו יכול לשלם את חובותיו במועדם. אדם בעל חוב של 25,000 ש"ח ומעלה שלא יפרע אותו יהיה חשוף להליכי חדלות פרעון, ורבים מן ההליכים יטופלו על ידי כונס הנכסים באופן ישיר ולא בבית המשפט המחוזי כפי שנעשה עד היום. לבסוף, חדל הפרעון יהיה חייב להגיש עד מועד מסוים דו"ח תוכנית שיקום שלאחר השלמתה ישוחרר מחובותיו.

חדלות הפרעון של חברות: תהליך אחיד לכל החברות

בדומה לחדל פרעון שהוא אדם יחיד, גם הליכי פרעון מול חברות ייפתחו בגין חוב של 25,000 ש"ח או יותר. כמו כן, חברות לא יוכלו יותר לבקש פירוק, הקפאת הליכים או כל הליך אחר לבחירתן – יהיה הליך אחיד לכל החברות ובית המשפט יקבע את המסלול אליו תופנה כל חברה.