מאמר להדפסה

כישלונות בשתלים ? יש למי לפנות !

מאמר מקצועי מתחום הרשלנות רפואית הסוקר עבורכם את הכישלונות הרפואיים בטיפולי שיניים ובשתלים

הרפואה המודרנית אינה קופאת על השמרים. מדי שנה אנחנו עדים לחידושים רבים בתחום הרפואה, בדגש על תחום הרפואה האסתטית שמפתיעים אותנו בכל פעם מחדש בתעוזה ובמקוריות שלהם. אחד התחומים שמתפתחים בצורה המהירה ביותר הוא תחום רפואת השיניים בדגש על כירורגיית פה ולסת. החשיבות של תחום זה רבה ביותר שכן מעבר לאפקט האסתטי, אנשים שחווים בעיות בשיניים (שיניים חסרות או שבורות, תותבות לא מתאימות ועוד) נמצאים בסיכון מוגבר לתת תזונה, בעיקר בגילאים מבוגרים. 
 

מה הם שתלי שיניים או שתלים דנטליים?

 
בתהליך של השתלת שיניים מוכנסים ברגים זעירים לעצם הלסת ועליהם מלבישים את השיניים המלאכותיות, כתרים או תותבות. ישנן טכניקות רבות ביותר לביצוע ההליך הכירורגי הזה שנבדלות זו מזו בהיקפן, בחומרי הגלם ובשיטות הפעולה. כיום ניתן להשתיל שן אחת בלבד אך ישנם אנשים שבפיהם מושתלות שיניים רבות. השתלות שיניים מבוצעות לאחר טראומות פתאומיות, אך גם במקרים בהם השיניים נשרו באופן טבעי כתוצאה מהזדקנות, מדלקות או נסיגת חניכיים חמורה ועוד. חשוב לציין כי בארץ השתלות שיניים מבוצעות בלא מעט קליניקות ואחוזי ההצלחה של ההשתלות גבוהים ביותר ועומדים על 95-98% בכל הנוגע לדורות המתקדמים של השתלים. 
 

מה הם כישלונות בשתלים?

 
כישלונות בשתלים היא הגדרת מטריה רחבה שכוללת בתוכה שני מצבים מובחנים. האחד הוא "כישלון מוקדם" והשני הוא "כישלון מאוחר". כישלונות בשתלים שמתרחשים בשלב מאוחר כוללים תזוזה של השתל או נשירה שלו, שברים או סדקים בשתל ועוד. מצבים אלו מתרחשים לאחר מספר שנים בהם השתל היה מוצב במקומו ללא שום בעיות.

כישלונות מוקדמים מופיעים מספר שבועות או חודשים לאחר ההשתלה ומקורם לרוב בזיהומים כתוצאה מחוסר הקפדה על היגיינה במהלך ביצוע ההליך, חוסר מיומנות או ניהול לקוי של ההליך, מצבים רפואיים לא שגרתיים שמונעים מהשתל להיקלט בעצם ועוד. באופן כללי שתל איכותי שמותקן כהלכה יכול להחזיק מעמד בין עשר לחמש עשרה שנה בפיו של המטופל, אך ישנן גם עדויות רבות לשתלים שהחזיקו למעלה מעשרים שנה ללא שום תזוזה מיותרת.
 
הגורמים המשפיעים על קליטת השתל הינם : איכות העצם, יציבות ראשונית של השתל בזמן ביצוע ההשתלה ותכונות פני השתל. 
היציבות של השתל בפיו של המטופל תלויה ביכולת האיחוי של השתל עם העצם, כלומר בתהליך שנקרא אוסטאואינטגרציה. בנוסף משפיעים על משך הזמן בו יחזיק השתל מעמד הבריאות הכללית של המנותח, מיומנות הרופא המבצע, הרגלי ההיגיינה של המטופל, טכניקת ההשתלה ועוד. מדי שנה אנחנו עדים לשיפורים מרחיקי לכת באיכות העבודה של הרופאים ובאיכות המוצרים וכלי העבודה. עם זאת, לא אחת אנחנו נתקלים במקרים בהם נוצרו כישלונות בשתלים שהובילו לחוסר נעימות, כאבים חזקים ובמקרים נדירים אף למות המטופלים. 
 

סיפורו של א.נ

 
חשוב להבין שהשתלת שיניים היא תהליך מורכב שהכאב הוא חלק בלתי נפרד ממנו. למרות זאת, ישנם מקרים בהם הכאבים עוצמתיים מהצפוי ונמשכים זמן רב יותר. כך היה מקרה של א.נ מנהריה שעבר השתלה של שתי שיניים קדמיות לאחר שאלו נשברו בתאונת דרכים בה היה מעורב. שבוע לאחר ההשתלה חזר לרופא המנתח ודיווח כי אינו יכול להירדם בלילות מרוב כאבים. הרופא פטר אותו כלאחר יד וציין בפניו כי זוהי תופעת לוואי נפוצה. הוא הורה לו לנוח, להגדיל את כמות משככי הכאבים ולהמתין בסבלנות. שבוע מאוחר יותר, התברר כי בפיו של המטופל נוצר זיהום נרחב שבעקבותיו התעורר הצורך לכרות חלק נרחב מעצם הלסת שלו. א.נ פנה למשרד עורכי דין שמתמחים ברשלנות רפואית ולאחר משפט בן שלוש שנים זכה במשפט כשבית המשפט פסק לו פיצויים בגובה של 250 אלף שקלים חדשים. 
 

סיפורה של ג.ל

 
ג.ל. עברה השתלת שיניים בקליניקה פרטית נחשבת מאוד בהרצליה. הטיפול היה יקר מאוד וג. האמינה כי אחריו תוכל שוב לחייך בפה מלא שיניים. לרוע המזל, שנה אחת בלבד לאחר ההשתלה, אחת מהשיניים(כתר או שתל?) שבפיה נפלה וג. בלעה אותה, מה שהוביל לכך שהיא נחנקה. למזלה הרב המקרה אירע בזמן שביקרה חברה טובה שלה בבית חולים והצוות הרפואי במקום הצליח להוציא את השן תוך זמן קצר והאסון שיכול היה להיגרם, נמנע. ניתן רק לשער מה היה עולה בגורלה לו השתל(?) היה מתנתק בזמן שהייתה לבדה בביתה. מאחר ולא נגרם נזק משמעותי לתובעת, בית המשפט פסק לה פיצויים בגובה של 100,000 ₪ בלבד. 
 

סיפורה של ק.ל.

 
ק.ל. איבדה את מרבית שיניה עקב מחלת חניכיים מתקדמת. ק.ל. החליטה לשקם את פיה שיקום קבוע בעזרת שתלים דנטליים. ק.ל. פנתה לאחת ממחלקות פה ולסת באחד מבתי החולים אשר לאחר ביצוע אבחנה ראשונית הוחלט לבצע לק.ל. הרמות סינוס דו צדדיות ורק לאחר תקופת ריפוי יוחלט על המשך השיקום.

בתום תקופת הריפוי התברר לרופאים שאין אפשרות לבצע לק.ל. שיקום קבוע בעזרת שתלים אלא רק שיקום נשלף בעזרת שתלים וזאת עקב כמות ואיכות העצם בפיה. ק.ל. לא השלימה עם רוע הגזירה ופנתה למרפאה אשר פרסמה באחד מהעיתונים שביכולתם לבצע שיקומים "בכל מצב".  לאחר בדיקתה הוחלט לבצע לק.ל. שיקום קבוע בשתי הלסתות בעזרת שתלים דנטליים וזאת חרף המלצתם של רופאי מחלקת פה ולסת אשר עמדה לנגד עיני הרופא במרפאה.
 
כשנה לאחר התקנת השיקום הקבוע בפיה של ק.ל, החלו דלקות חניכיים סביב השתלים וכל השיקום החל להתנדנד. ק.ל. פנתה לרופא מומחה אשר קבע שכל השתלים כשלו עקב דלקות החניכיים שהובילו לאיבוד עצם רב.
ק.ל. הגישה תביעה לבית המשפט באמצעות עו"ד המתמחה ברשלנות רפואית בטיפולי שיניים בגין הכשל בטיפול ובית המשפט פסק לק.ל. פיצוי בסך 350,000 ₪ .
 
למרות ההתפתחויות מרחיקות הלכת בתחום השתלים הדנטלים, אף רופא אינו מושלם וטעויות אכן מתרחשות בתחום מדי פעם. אי לכך, עליכם להיות ערים לכך שישנן זכויות המגיעות לכם על פי חוק בכל מקרה בו חוויתם כישלון בשתלים דנטלים. 
 
אנחנו מזמינים אתכם להעלות כל שאלה העולה על רוחכם לפורום המקצועי כאן באתר ולקבל תשובה מהירה, מקצועית ואמינה תוך זמן קצר.