מאמר להדפסה

רשלנות רפואית שיניים – שלבי ניהול ההליך

עברת טיפול שיניים רשלני? עו"ד זמי מור במאמר מפורט המסביר את שלבי הליך תביעת רשלנות רפואית שיניים

מבדיקות שנעשו, נמצא כי בכל שנה מוגשות לבית המשפט מאות תביעות בנושא רשלנות רפואית. חלקן הגדול מתייחס למקרי רשלנות רפואית בטיפולי שיניים, שבוצעו על ידי רופאים מומחים, צוות רפואי של מכונים שונים או כל גורם אחר, שקשור בכך. מקרים של רשלנות רפואית בשיניים יכולים להיות קשורים במטופלים מבוגרים, ולא פחות מכך גם במטופלים צעירים במיוחד. מה עושים במידה וקיים חשש שאכן מדובר ברשלנות רפואית מסוג זה? אל מי יש לפנות ומה חשוב לבדוק? על כך ועוד, במאמר שלפניכם.

 

פנייה אל עורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית

 

מקרים של רשלנות רפואית בשיניים יכולים להיות מסוגים שונים. הם יכולים להיות קשורים במתן זריקת הרדמה שגרמה לנזק אצל המטופל, בניתוח הקשור בשיניים, שבעקבותיו נגרם נזק בלתי הפיך, לרבות כאבים עזים וצורך בניתוח נוסף, אי מתן טיפול, למרות הצורך הרב שבו ו/או טיפול יתר (OVER TREATMENT). בחינתם של מקרי רשלנות רפואית שיניים עשויה להיות מורכבת מאד, בדומה לכל מקרה רשלנות אחר. היא מצריכה ידע בתחום רפואת השיניים וכן גם כזה המתמקד בסוגיות משפטיות הקשורות לדיני נזיקין, ובעיקר לרשלנות רפואית.

 

המודעות הרבה כיום של כל מטופל ומטופל באשר לזכויות השונות העומדות לרשותו, וכן התקדמותה המשמעותית של רפואת השיניים הבאה לידי ביטוי בטיפולים מורכבים ומיוחדים מאד, כל אלה הופכים את נושא הרשלנות הרפואית לכזה המצדיק פנייה אל עורך דין מומחה, שעיקר פעילותו הן תביעות הקשורות לרשלנות רפואית, ובעיקר למקרי רשלנות רפואית בטיפולי שיניים. פנייה אל עורך דין מסוג זה תאפשר לממש את זכויותיו השונות של המטופלשנפגע בכלל זה קבלת הפיצוי במקרה והוכחה קיומה של רשלנות רפואית ובמקביל גם תעזור להפחית את מקרי הרשלנות הרפואית בזכות מודעות רבה יותר ובחינתו הנכונה והמקצועית של המטפל את המקרה הטיפולי שממולו.

 

אבחון מקרה הרשלנות ובחינתו תוך התייחסות להיבטיו השונים

 

פנייה אל עורך דין, המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית, הינה הצעד הראשון, כאמור, שבו יש לנקוט על מנת להתמודד עם מקרה זה. לא כל נזק שנגרם כתוצאה מהליך רפואי יכול להיחשב כרשלנות רפואית,(למשל: שתל שנכשל אינו בהכרח רשלנות רפואית) גם כשמדובר בטיפולי שיניים מסוגים שונים. בבואו של המטופל שנפגע אל עורך הדין, לצורך קבלת ייעוץ מקדים וסיוע משפטי בהתאם לצורך, יש לבצע את אבחונו של מקרה הרשלנות ובעיקר ניסיונות לאתר את כל הנקודות ההכרחיות שתוכלנה להראות לבית המשפט שאכן זהו מקרה של רשלנות רפואית בשיניים.

 

עורך הדין, האחראי על הטיפול במקרה, בוחן, ובעזרת הניסיון שצבר והידע המשפטי שרכש, את המקרה לגופו. עורך הדין מעיין בתיקו הרפואי וכן בצילומי הרנטגן ו/או הסי טי של המקרה הנדון, הוא מתייחס אל הטיפול שבוצע ואל הנזק שנגרם למטופל (וכמובן גם אל מצבו כיום). כדי להראות לבית המשפט שזהו מקרה של רשלנות רפואית בטיפולי שיניים, על עורך הדין להוכיח את הקשר הסיבתי שבין הטיפול שבוצע לנזק שנגרם. כל זאת נעשה תוך התייחסות אל החוק עצמו ואל הגדרתה של הרשלנות הרפואית כמתן טיפול שלא כנדרש או טיפול שאיננו מתאים או טיפול ביתר למטופל. רק לאחר שעשה זאת יכול עורך הדין להציג גם את הנזק עצמו ואת הקשר שבין השניים.

 

ישנם לא מעט מקרים, המובאים לבית המשפט, בהם קיים קושי להוכיח את הקשר הסיבתי הזה. מקרים אלה לא יכולים להיות מוגדרים כמקרי רשלנות רפואית בשל הצורך בקיום הקשר הסיבתי ואי היכולת להוכיחו. עורכי דין מקצועיים נדרשים לבדוק את המקרה לעומק ובעיקר להתייחס לממצאים שונים, בצירוף חוות דעת המומחה, שיעזרו להם בהוכחתו של הקשר הנדרש. בחינת תיקו הרפואי של המטופל, היוועצות עם רופאים מומחים הבודקים את מצבו תוך התייחסות אל הטיפול שניתן לו ועוד, כל אלה עשויים לעזור בכך ולאפשר לעורך הדין להגיש תביעת רשלנות רפואית, בשמו של המטופל שניזוק.

 

הגשת תביעה לבית המשפט בגין רשלנות רפואית זו

 

השלב הבא, כאמור, הוא הגשת התביעה לבית המשפט, תביעת רשלנות רפואית. תביעה זו מתייחסת אל האירוע ואל היבטיו השונים ונעשית כולה אל מול בית המשפט לעיתים בנוכחותו של המטופל ושל הגורם הרפואי הנתבע ולעיתים ללא נוכחותו של המטופל או הגורם הרפואי הנתבע הכל לפי החלטת בית המשפט. פעמים רבות כוללת התביעה גם את מעורבותם של מומחים, מטעמו של בית המשפט, על מנת לבדוק את מצבו של המטופל ואת הנזק שנגרם לו. עורך דינו של התובע מביא לבית המשפט, במסגרת התביעה, את כל הממצאים השונים שיכולים לעזור בהוכחת הרשלנות הרפואית וזאת לצד התייחסות לסוגיות המשפטיות הרלוונטיות.

 

במידה, ולאחר שבחן לעומק את כל הממצאים והנושאים השונים, החליט בית המשפט שאכן זהו מקרה של רשלנות רפואית שיניים, מקבל התובע את הפיצוי המגיע לו, כפי שקובע בית המשפט. במידה ובית המשפט פוסק אחרת, יכול התובע, בעזרתו של עורך הדין, לערער על הקביעה ולפנות לתביעה חוזרת.