מאמר להדפסה

"ושימוע עברת?" פיטורין ודיני עבודה

פוטרת מהעבודה? האם נערך לך שימוע כחוק? אי עריכת שימוע הינה חובה בסיסית המוגנת בחוק דיני עבודה! מאמר מערכת המסביר על הליך פיטורין תקין וחובת המעסיק לערוך שימוע.

המונח "שימוע" בהקשר המשפטי מקושר בדרך-כלל דווקא למשפט הפלילי. אולם, לא רק. דווקא בדיני העבודה לשימוע יש חשיבות מכרעת! המונח אמנם לא מעוגן בחקיקה אולם, הוא חלק בלתי נפרד מדיני העבודה ושאלת חוקיות הפיטורין.

 

מהו שימוע?

 

שימוע הוא פגישה המתקיימת בין המעביד לעובד ולעיתים בנוכחות נציג מארגון העובדים המצייג את העובד.

 

אז כל ארוחת צהריים היא "שימוע"? לא. השימוע הוא הליך הנלווה להחלטת המעביד לסיים את העסקתו של העובד (פיטורין) במקום העבודה או לשנות באופן מהותי את תנאי העסקתו של העובד (למשל, תפקידו).

 

"אפשר לחשוב.. הבוס שלי סתם ישב שם ויסביר לי כמה אני גרוע, הרי את ההחלטה לפטר אותי הוא כבר קיבל.."- אז זה- לא שימוע! כפי שנקבע שוב ושוב בפסיקתו של בית-הדין הארצי לעבודה, לעובד יש זכות "מן הדין ומן הצדק" לשימוע מתוך ההגיון והרעיון שמקום עבודה הוא הרבה יותר ממקור הכנסה בלבד עבור העובד. ההבנה העומדת מאחורי פרשנותם של דיני העבודה כיום, היא כי פיטורין מהווים "רגע מכונן" בחייו של עובד ולא רק "הפסקה זמנית של תשלום".

 

מטרתו של השימוע היא לאפשר לעובד לשמוע את הסיבות אשר הובילו את המעביד לחשוב על סיום העסקתו או שינוי מהותי בתפקידו, ולאפשר לעובד להזים את הנטען כלפיו ונגדו ולהציג את הסבריוף נימוקיו וראייתו את טענותיו של המעביד. המטרה היא כי המעביד יקבל את ההחלטה הסופית בדבר עובדו- רק אחרי השימוע.

 

ולכן, אם כל מה שמתרחש בפגישה זה מצב בו הבוס מסביר לעובד למה הוא "לא בסדר" ובלאו הכי מפטר אותו- זכותו של עובד לשימוע נפגעה!

 

עם השנים, הפסיקה גיבשה מספר "כללי אצבע" בדבר האופן התקין בו צריך להתקיים שימוע: על המעביד לתת לעובדו הודעה מראש על השימוע, מספיק זמן מראש, על המעביד לפרט את טענותיו ולאפשר לעובד לפרט את טענותיו הנגדיות ואף להציג ראיות ובמידת הצורך אך לתחקר עדים. וחשוב מכל זה- השימוע אינו "הצגה" כדי לצאת ידי חובה! על המעביד להגיע "בלב פתוח ונפש חפצה" לשמוע את טיעוניו של עובדו.

 

בית הדין הארצי לעבודה מקפיד מאוד על זכות זו. עד כדי כך שפסק-דין לאה לוין בו נידון גל פיטורין בשל צמצומים, בית הדין בכל זאת חייב את המעביד לקיים שימוע פרטני לכל אחד מהעובדים המפוטרים ומצא כי לאור העובדה כי לא התקיים שימוע כאמור, נפגעו זכויות העובדים והם זכאים לסעדים בשל כך.

 

אבל מה עוזרים לי סעדים אם כבר פיטרו אותי? הכל תלוי במקרה הנדון. לעיתים, בית-הדין יכריז על בטלות הפיטורין. כלומר, יהיה על המעביד להחזיר את העובד לעבודתו וכאילו הפיטורין מעולם לא היו. במקרים אחרים, פיצויים כספיים "ירפאו את הפגם".

 

חובת השימוע היא חובה בסיסית בדיני העבודה והיא זכות בסיסית המוקנית לכל עובד. זכרו זאת אם וחלילה כאשר אתם עומדים בפני סיטואציה של פיטורין.