מאמר להדפסה

מועצות דתיות מואשמות בהונאה של זוגות לפני חתונה לאחר שגבו מהם כספים שלא כחוק

המועצות הדתיות של גבעתיים, חיפה, שדרות ובת ים גבו מזוגות שביקשו להירשם לנישואים כספים שלא כחוק, בתמורה ל"כתובה מהודרת". הזוגות תבעו את המועצות בתביעה ייצוגית

זה אף פעם לא נעים כאשר זוג צעיר בתחילת חיי הנישואין נאלץ לפנות לשירותיו של עו"ד פלילי. בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע לאחרונה כי המועצות הדתיות של גבעתיים, חיפה, בת ים ושדרות הונו כספית זוגות שרצו להירשם לנישואין, כך מדווח וואלה! הבוקר. מועצות דתיות אלה גבו מזוגות סכום כספי גבוה מהאגרה המותרת בחוק בתמורה ל"כתובה מהודרת".

עמותת "עתים", שעוסקת בהכוונה וסיוע בשירותי הדת בישראל, הגישה תביעה ייצוגית נגד המועצות הדתיות והמשרד לשירותי דת, בה נטען כי המועצות גבו מהזוגות סכומים בלתי אחידים בצורה שיטתית, בניגוד לחוק, ובכך הטעו זוגות שביקשו להינשא. לטענת עתים, המועצות הדתיות לא יידעו את הזוגות כי אינם חייבים לשלם את האגרה תמורת הכתובה כדי להשלים את רישומם לנישואים.

הרווח של המועצות מהגבייה הלא חוקית: יותר מרבע מיליון שקלים

ההליך השגרתי ברישום לנישואין הוא תשלום אגרה של 700 ש"ח כאשר לאוכלוסיות מסוימות כגון סטודנטים או עולים חדשים ניתנת הנחה. התשלום ניתן עבור פתיחת תיק נישואים, הנפקת תעודת ניושואים, הדרכת כלה, הדרכת חתן ועריכת חופה על ידי רב השייך למועצה הדתית המקומית. ארבע המועצות הדתיות שהוזכרו לעיל גבו מהזוגות עשרות שקלים נוספים שלא כחוק, בסכומים שהצטברו ללמעלה מרבע מיליון שקלים.

הצדדים הגיעו להסכם פשרה, לפי המועצות הדתיות יחזירו לזוגות את הכספים שנגבו מהם בניגוד לחוק. בנוסף, המועצות יפרסמו בעיתונות המקומית שזוג שנרשם לנישואין שנתיים לפני שהוגשה הבקשה לתביעה ושילם יותר מהנדרש לפי חוק, יוכל לפנות למועצה הדתית עם הכתובה ולקבל בחזרה את כספו. כמו כן המועצות הדתיות יפסיקו מייד את גביית התשלומים מעבר לאגרה.