מאמר להדפסה

הוריו של קצין שנהרג במסגרת שירותו הצבאי יביאו ילד מזרעו

ב-2012 סרן עמרי שחר נהרג בתאונת דרכים במהלך שירותו. כעת רוצים הוריו להביא ילד מזרעו באמצעות פונדקאית - וקיבלו את אישור בית המשפט

החלטה תקדימית בתחום של דיני משפחה: ביום שלישי השבוע (27/9) ביהמ"ש לענייני משפחה בפתח תקווה קבע כי אשר ואירית שחר, הורים לקצין שנהרג, יורשו להשתמש בזרע שנשאב ממנו ולהביא באמצעותו ילד; כך מדווח ynet. סרן עמרי שחר ז"ל, קצין בחיל הים שפיקד על סיירת דבורות, נהרג ב-2012 בתאונת דרכים כאשר היה בדרכו לבסיס לאחר אירוע יחידה. הוריו מעוניינים להשתמש בזרעו ובשירותי פונדקאית כדי להביא לעולם ילד, אותו יגדלו בעצמם.

בתיק זה תבעו בני הזוג, בשנות החמישים לחייהם, את המדינה. המדינה טענה כי רק בני זוג שאינם קרובים אחרים של בעל הזרע מורשים לבצע הליך פונדקאות בישראל. טענות נוספות שעלו מצד המתנגדים היו כי הילד יהווה אנדרטה חיה לאביו המת, שתיגזר עליו יתמות מתוכננת, ושקביעה לטובת הזוג תפתח את הדלת לבקשות מעוד אנשים להפרות זרע של בן משפחתם שאינו בין החיים. התומכים לעומת זאת, גרסו כי בקשת ההורים אינה פסולה וכי עדיף להביא חיים לעולם מאשר לאו.

השופטת: בני הזוג יגדלו את הילד בצורה מיטבית

השופטת יוכבד גריוולד-רנד אמרה כי השיקול החשוב ביותר בתיק הוא טובת הילד שיוולד. לדבריה, מצאה כי בני הזוג הם בעלי מסוגלות הורית מצוינת ויוכלו לגדל את ילדו של עמרי ז"ל בצורה מיטבית, בסביבה בריאה ואוהבת. לדברי אחד מעורכי הדין שייצגו את בני הזוג, עו"ד יאיר שיבר, פסק דין זה הוא תקדימי בעולם, שכן זו הפעם הראשונה בה בית משפט מאשר להורים שבנם נהרג להשתמש בזרע לצורכי הפריה – ובפרט כאשר ההורים הם אלה שיגדלו את הילד שיוולד. עד היום, רק להורה ביולוגי התאפשר לגדל ילד מזרע של נפטר.