מאמר להדפסה

7 אחים שירשו דירה נקלעו לסכסוך משפטי בעקבות הסכם פיקטיבי

שבעה אחים ירשו מאמם המנוחה דירה וסיכמו שאחד מהם ירכוש את הדירה מכל השאר. האח שרכש את הדירה שילם לאחיו סכום נמוך מזה שסוכם, באמצעות הסכם פיקטיבי. ביהמ"ש קבע שעליו לשלם להם את יתרת הסכום

גם במשפחות גדולות עשויים להתגלע לפעמים סכסוכים שדורשים את התערבותו של עו"ד דיני משפחה. על פי דיווח של ynet, בית משפט השלום בצפת הכריע כי אדם שרכש מששת אחיו דירה שכל האחים ירשו מאמם המנוחה, ושילם להם פחות מהסכום שהוסכם, ישלם להם את ההפרש. האח שרכש את הדירה ואשתו טענו שהתשלום המופחת נבע מכך שהסכם הרכישה היה חוזה פיקטיבי שנועד להשגת תנאי משכנתא טובים מהבנק.

לאחר שירשו שבעת האחים את הדירה מאמם לפני מספר שנים, הוסכם על כך שאחד מהם ירכוש אותה מכל היתר. באותה עת סוכם שהאח ואשתו ישלמו סכום של מיליון ש"ח לשאר האחים, בתשלום שיפוצל על פני שני מועדים. אך בהמשך, האח ואשתו העבירו ליתר האחים 420 אלף ש"ח בלבד – 70 אלף ש"ח לכל אח; ולאחר מכן, העבירו עוד 20 אלף ש"ח נוספים כמחווה של רצון טוב, לטענת אותו האח.

בתגובה לכך, שלושה מהאחים שמכרו את הדירה הגישו ב-2013 תביעה ובה דרשו את יתר הסכום עליו סוכם בחוזה. האחים טענו שכאשר חתמו על החוזה, הם הוחתמו על מסמכים רבים נוספים שלא התאפשר להם לעיין בהם, וזאת על מנת שהאח הרוכש ואשתו יוכלו לקבל הלוואה למשכנתא מהבנק.

בני הזוג הרוכשים: האחים ידעו שמדובר ברישום פיקטיבי לצורך קבלת הלוואה

לעומת זאת, האח הרוכש ואשתו טענו שהסכום של מיליון ש"ח שנרשם בחוזה היה רק למראית עין, על מנת לאפשר להם לקבל משכנתא, וכי כל יתר האחים היו מודעים לכך. יתרה מזאת, לדבריהם הם הפיצו טיוטה לכל האחים בה נאמר שמדובר ברישום פיקטיבי. כדי להוכיח את טענותיהם, בני הזוג הגישו תצהירים עליהם חתמו שלוש אחיות אחרות, בהם כתוב כי הסכום עליו סוכם הוא 490,000 ש"ח.

על אף האמור לעיל, השופט דניאל קירס מבית משפט השלום בצפת קבע שההסכם המקורי תקף, מאחר שהאח הרוכש ואשתו לא הצליחו להוכיח כי הסכום שנרשם שם היה רק למראית עין. בנוסף, אותו אח ואשתו לא הגישו העתק של טיוטת ההסכם עליה דיברו על אף שטענו כי היא הופצה לכל האחים; ולבסוף, האחיות שנטען כי חתמו על תצהירים לגבי סכום שונה מהסכום המקורי, התנערו מתצהירים אלה. השופט ביסס את קביעתו גם על עדותו של עורך הדין המעורב בפרשה, אשר טען תחילה כי המוכרים אמרו שקיבלו מהאח ואשתו מקדמה של 580 אלף ש"ח, אך בהמשך נסוג מטענתו. השופט קירס קבע לבסוף כי בני הזוג הנתבעים ישלמו לתובעים 300 אלף ש"ח הכוללים הוצאות משפט בסך 13,500 ש"ח.