מאמר להדפסה

לקוחות ויזה כא"ל שהגישו תביעה ייצוגית נגד החברה יקבלו 1.5 מיליון ש"ח

ויזה כא"ל תשיב ללקוחותיה 1.5 מיליון ש"ח על עמלות המרה שגבתה מהם על עסקאות בחו"ל ולא השיבה כאשר העסקאות בוטלו

בדקתם את פירוט האשראי שלכם לאחרונה? כדאי לכם לעבור על כל סעיף היטב כי יתכן שביום מן הימים תידרשו לשירותיו של עו"ד תביעה ייצוגית. לאחר ארבע שנים של דיונים, בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי חברת ויזה כא"ל, שנהגה לגבות עמלת המרת מטבע מלקוחותיה שביצעו רכישות בחו"ל אך לא זיכתה אותם כאשר ביטלו את העסקה, תחזיר ללקוחות אלה 1.5 מיליון שקלים. כך מדווח כלכליסט הבוקר.

ויזה כא"ל טענה להגנתה כי שני סוגי עסקאות מעורבים בעניין – "עסקת זיכוי" ו"עסקת ביטול". בעוד שעסקת זיכוי הינה עסקה עצמאית, שלא מזכה את הלקוחות בהשבת העמלה, הרי שעסקת ביטול מתבצעת כאשר הלקוחות חויבו בטעות, ובמקרה כזה יש השבה של העמלה. לדברי החברה, היא אינה קובעת את סיווג העסקה כי אם בתי העסק, ולה אין יכולת לבדוק מה היתה העסקה בפועל. התובעים השיבו כי ארגון ויזה הבינלאומי מגדיר מקרים בהם העסקאות בוטלו והמוצר הוחזר לבית העסק כ"עסקת זיכוי", כלומר, כזו שאינה מזכה את הלקוח בהשבת העמלה.

ויזה כא"ל תחזיר ללקוחותיה 60% מהעמלות שנגבו מהם בעבר

לאורך הדיונים ניסו שני הצדדים – ויזה כא"ל ומגישי התביעה הייצוגית – להגיע לפשרה. בתביעה ייצוגית דומה שהוגשה נגד חברת האשראי לאומי כארד אושר באפריל 2015 הסכם פשרה, ולצדדים במקרה הנוכחי הוצע להגיע להסכם דומה. לאחר שהצדדים הגישו הסכם פשרה לאישור ביהמ"ש ביולי השנה, נקבע שהוא יהיה תקף עבור הלקוחות מהם נגבתה עמלת המרה בשבע השנים שלפני הגשת התביעה, ושהחברה תשיב ללקוחות שביטלו עיסקאות מול בית העסק את העמלה.

הוסכם כי ויזה כא"ל תחזיר ללקוחות 60% מסך העמלות שנגבו מהם בעבר, משמע, 1.5 מיליון ש"ח מתוך 2.6 מיליון ש"ח. כמו, התחייבה החברה לבצע שינויים טכנולוגיים שיאפשרו לזהות מתי עסקת "ביטול" או "זיכוי" נובעת מביטול עסקה מקורית, וכך תוכל להשיב ללקוחות את עמלת ההמרה. על פי ההסכם בין הצדדים, לתבעים ישולמו גמול 76,950 ש"ח ושכר טרחה בסך 307,800 ש"ח, ונקבע שאם סכום ההשבה יעלה על 1,710,000 ש"ח, הם יקבלו סכומים גבוהים יותר.