מאמר להדפסה

תביעה ייצוגית נגד עיריית רמת גן שגבתה כסף על משלוח מכתבי התראה

עיריית רמת גן שלחה מכתבי התראה על חוב בארנונה - ורצתה לחייב את הנמענים ב-33 ש"ח "הוצאות גבייה" כאשר הסכום המירבי לגבייה עומד על 23 ש"ח

ynet מדווח כי ביהמ"ש המחוזי בתל אביב אישר בקשה לתביעה ייצוגית נגד עיריית רמת גן, זאת , לאחר שחייבה תושבים עם חובות ארנונה ב"הוצאות גבייה" בסך 33 ש"ח על מכתב ההתראה ששלחה אליהם. גם עורכי דין תביעה ייצוגית לא נתקלים לעתים קרובות בעיריות שמרשות לעצמן לנהוג כך.

תחילת הפרשה במקרה של שלומי אבני, תושב רמת גן, אשר התעכב בתשלום הארנונה ולפיכך קיבל בדואר רשום מכתב התראה בו נדרש לשלם את החוב, בתוספת 33 ש"ח "הוצאות גבייה". אבני תהה על הוצאות הגבייה המוגזמות וניסה לפנות לעירייה ללא הצלחה. בעקבות זאת, הוא הגיש תביעה ייצוגית בה עתר שהעירייה תשיב לתושבים את הוצאות הגבייה. הוא טוען כי יש מגבלה על ההוצאות בגין מכתב התראה או דרישה אותן יכולה העירייה לדרוש, כאשר הסכום המירבי על כך עומד על 23 ש"ח. בנוסף טוען אבני שהגבייה עצמה אינה חוקית שכן לעירייה מותר לגבות רק את ההוצאות הסבירות הריאליות בגין הוצאת המכתב ולא הוצאות משפטיות.

עיריית רמת גן: מדובר ב"תשלום רצוני"

בתגובה, טענה עיריית רמת גן שבעוד שהגבייה היא מנהלית, היא נשלחה במסגרת גבייה משפטית, והוסיפה שהסכום אינו לחיוב בתשלום אלא בקשת "תשלום רצוני". כמו כן, טענה העירייה כי תביעה ייצוגית אינה הדרך הנכונה לנקוט במקרה זה שכן כל מקרה בו נשלח מכתב ההתראה עם הדרישה לתשלום הוצאות גבייה היה ייחודי.

השופטת יהודית שיצר מבית המשפט המחוזי בתל אביב ציינה שהעירייה אינה יכולה לפעול גם במסלול המנהלי וגם במשפטי לצורך גביית חוב. עוד אמרה השופטת כי זה תמוה שרשות ציבורית רשאית לדרוש כל סכום בגין הוצאות גבייה, גם אם סכום זה חורג מהמקסימום הנקוב בתקנות הגבייה, ותהתה כיצד הרשות דורשת תשלומים מחד ומאידך טוענת שאלו תשלומים רצוניים.

לסיכום, השופטת שיצר אישרה את הבקשה לתביעה ייצוגית, חייבה את עיריית רמת גן ב-10,000 ש"ח בגין הוצאות המבקש והורתה לעירייה לפרסם הודעה בדבר בעיתונים.