מאמר להדפסה

הורים לא יזכו למשמורת משותפת – בגלל מאבק על הבנות

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי להורים שנמצאים בסכסוך לא תינתן משמורת משותפת על בנותיהן ויש לקבוע מי ההורה הראוי יותר למשמורת

המקרה הזה היה מאתגר כל עו"ד דיני משפחה: זוג הורים פרודים, אשר מתקוטטים על החזרת בנותיהן שנלקחו לאומנה, לא יקבלו עליהן משמורת משותפת. ynet מדווח כי לאחרונה הפך בית המשפט המחוזי בחיפה החלטה של בית המשפט לענייני משפחה בנושא, וקבע שרק אחד מההורים יוכל לקבל משמורת על הבנות עקב המאבק המתחולל ביניהם. לפיכך, התיק הוחזר לבית המשפט לענייני משפחה לצורך קבלת החלטה.

הפרשה החלה כאשר הבנות, תאומות, הוצאו בעבר מחזקת ההורים ונמסרו למשפחת אומנה עקב חוסר תפקוד של ההורים שנגרם בין היתר בגלל שהאב התמכר לסמים. בעקבות כך, האב הגיש תביעה לפני שנה וחצי בה דרש שהמשמורת על הבנות תוחזר אליו, ואילו האם התנגדה לכך וטענה כי היא היחידה שמסוגלת להיות המשמורנית שלהן. בית המשפט לענייני משפחה בחיפה קיים דיון בסוגיה בהשתתפות ההורים ועובדות סוציאליות, בסופו הוחלט כי הבנות תהיינה במשמורת משותפת זמנית של ההורים.

שירותי הרווחה: יש סיכון שהבנות יהיו מעורבות בסכסוך בין ההורים

מכאן המאבק נמשך: האם ביקשה מבית המשפט המחוזי לקבוע מי ההורה הראוי יותר, ואילו האב טען כי אין מקום להתערב בהחלטה זמנית. בית המשפט לנוער, לעומת זאת, קבע כי שיש לגבש קודם תוכנית טיפול לבנות בתוך הקהילה, טרם ההחלטה לגבי החזרתן להוריהן. בנוסף לכך, על פי תסקיר של שירותי הרווחה, גם אם האב מוכן לגדל את הבנות במשמורת משותפת, האם לא משתפת פעולה ועסוקה במאבקים, ולכן יש סכנה שהבנות יהיו מעורבות בעל כורחן בסכסוך בין ההורים.

בסיכומו של דבר, השופט חננאל שרעבי מבית המשפט המחוזי בחיפה אמר כי אין אפשרות בשלב זה לקבוע משמורת משותפת, גם אם תהיה זמנית, ועל בית המשפט לענייני משפחה לקבוע מי מההורים ראוי לקבל משמורת. זאת, מאחר שזוג ההורים אינו ממלא מספר פרמטרים למשמורת משותפת, ביניהם תקשורת טובה ורמה גבוהה של שיתוף פעולה. השופט שרעבי אמר עוד כי לאחר קביעת ההורה המשמורן, יהיה אפשר להתקדם גם בתיק הנזקקות במטרה להחזיר את הבנות לקהילה במהירות האפשרית.