מאמר להדפסה

על העונש שלפני

מיהו קצין השימוע ומה המשמעות לזימון בפניו, במקרה של עבירת תנועה

אין ספק כי צירוף המילים "זימון לשימוע בפני קצין" איננו זר לרוב אוכלוסיית נהגי ישראל, ולא בכדי. השימוע בפני קצין משטרה נפוץ במספר רב של עבירות תעבורה, אך רבים אינם יודעים מה משמעות אותו מפגש גורלי וכיצד יש ביכולתו להשפיע רבות על העונש הצפוי להם בטרם יוכרע דינם בבית המשפט.

"חף מפשע עד להכרעת האשמה" - האמנם?

בטרם אפרט את סמכויות הקצין אסביר מהי פסילה מנהלית. פסילה מנהלית של רישיון נהיגה הינה מכוח הפעלת סמכות רשות הניתנת מכוח החוק. ישנם תנאים רבים שנקבעו בפסיקה לאורך שנות המשפט הישראלי שמגדירות מהם אותם תנאים וכיצד על אותה רשות לפעול בטרם תממש את סמכותה.

בהקשר זה אקדים ואומר כי כבכל הליך מנהלי, גם הליך זה כפוף לביקורת שיפוטית ויש אמצעים להתמודדות מולו בפני בית המשפט המוסמך.

הפסילה המנהלית הינה עונש שמטרתו בין היתר "הרתעה/"צינון" הנהג/מניעה זמנית של מסוכנות הנהג כלפי ציבור הנוהגים". סמכות זו מופעלת על ידי קצין משטרה מוסמך בדרגת מפקח ומעלה. אציין כי עד כמה ששיקול הדעת של קצין המשטרה בהפעלת הסמכות מכריע, פרקי הזמן מוגבלים ואין ביכולתו לקצוב אותם מעבר לפרקי הזמן הקבועים בחוק (30/60/90).

אז מתי באמת נפגוש באותו קצין?

חוקי התעבורה (פקודה/תקנות) קובעים במפורש סל של עבירות שבגינם יש לזמן את הנהג לזימון בפני קצין מוסמך. עבירות כגון:

נהיגה בשכרות/תחת השפעת סמים

עקיפות מסוכנות

מהירות מופרזת

תאונות דרכים עם נפגעים

ועוד.

השימוע יכול להתרחש במועד אכיפת העבירה (בתנאי שיש קצין מוסמך במקום האכיפה), ו/או באמצעות זימון ליחידת משטרה עד 72 שעות מרגע ביצוע העבירה. במסגרת הליך השימוע יוצגו בפניי הנהג החשדות כנגדו והנהג אף יקבל הזדמנות** לטעון טענותיו בטרם יפעיל קצין המשטרה המוסמך את סמכותו החוקית.

**הזדמנות זו הינה הזכות החוקית של אדם לטעון טענותיו בטרם תופעל כנגדו סמכות מנהלית.

מה משמעותה של אותה פסילה מנהלית?

נקבע בפסיקה כי עונש הפסילה המנהלית "איננו מקדמה על חשבון העונש". בכך צפוי הנהג בסכנה כפולה של ענישה הן בצורה המנהלית והן בפני ענישת בית המשפט, וזאת כאמור, בטרם הוכרעה אשמתו.

זומנתם בפניי קצין לשימוע, כיצד לפעול?

ראשית, ההמלצה הגורפת הינה לפגוש בעורך דין בטרם תיגשו להליך השימוע. כאשר אנו מודעים כעת לסכנות הפסילה ולענישה הכפולה, מומלץ יהיה לקבל חוו"ד עורך דין המתמחה בתחום לבחינת חומר הראיות וסוג העבירה ובכך לסייע לנהג בגיבוש טענותיו בטרם הגיעו למעמד השימוע בפועל.

שנית, עליכם להבין כי קצין המשטרה המוסמך בוחן את נסיבות העבירה ומסוכנותכם, את עברכם ואת נסיבותיכם האישיות כמכלול המגבש את חשדו למסוכנות לנהיגה ולציבור משתמשי הדרך. לצערנו, לעיתים חומר הראיות מעלה ספק שיש בו כדי לזכות את הנאשם/לשנות את סעיפים האישום אך  הדבר לא ימנע בהכרח מקצין המשטרה המוסמך לממש את סמכותו לפסול את הנהג מנהלית.

נפסלתם מנהלית - האם ניתן לפעול בנושא?

נהג שנפסל מנהלית רשאי לפנות לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה לצורך הגשת הליך משפטי כנגד הפסילה המנהלית מיד עם קבלת ההחלטה. במקרים רבים, יפעל עורך הדין בביטול הפסילה ואף בניסיון לסיים את הדיון בעבירה במלואה עוד במהלך ריצוי העונש המנהלי, דבר שיש בו כדי לחסוך בענישה כפולה בטרם הוכרעה אשמתו של הנהג.

סיכום

הייתם מעורבים בעבירת תעבורה חמורה? זומנתם לשימוע בפני קצין משטרה?  נפסלתם מנהלית? בהחלט ניתן למזער את הנזק, אם תפנו בהקדם לעורך דין לייעוץ אישי בעניינכם.

הערה: הכתוב לעיל אינו בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף, שכן ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד, יש לבחון כל מקרה בהתאם לנסיבותיו.