מאמר להדפסה

תאונת דרכים "בתוך המשפחה" הובילה למלחמה בין חברות הביטוח

מכונית חונה נפגעה מנגרר שנפל עליה ממשאית. חברת הביטוח של המכונית שילמה את הנזק ורצתה לתבוע את חברות הביטוח של המשאית והנגרר - אלא שכל בעלי הרכבים מאותה המשפחה ולכן היא נתקלה בבעיה

לעתים מתרחשות תאונות מוזרות כל כך שאפילו עורכי דין תאונות דרכים לא בטוחים איך להתמודד אתן.  ynet מדווח כי לאחרונה בית המשפט המחוזי מרכז דחה תביעה של חברת הביטוח "שירביט", ששילמה פיצויים ללקוח על הרס רכבו ותבעה החזר כספי מחברות הביטוח של הרכבים הפוגעים – מאחר שהנפגע והפוגעים במקרה זה היו בני משפחה.

תחילה הפרשה במרץ 2015, אז נגרר שהיה מחובר למשאית התהפך על מכונית חונה בזמן שהמשאית פרקה סחורה. המכונית ניזוקה בצורה שהוגדרה כ"טוטאל לוס". המיוחד בתאונה זו שהוא שכל הרכבים המעורבים היו בבעלותם של בני אותה המשפחה: נהג המשאית ובעל המכונית שנפגעה הם אחים, ופוליסות הביטוח של המשאית, הנגרר והמכונית שנפגשה היו על שמה של אשתו של בעל המכונית (גיסתו של נהג המשאית).

חברות הביטוח: שירביט לא תזכה לשיפוי לאור הקרבה המשפחתית בין המעורבים

המכונית היה מבוטחת ב"שירביט", המשאית היתה מבוטחת ב"קש חתמים" והנגרר היה מבוטח ב"הראל". חברת שירביט שילמה את הפיצויים המלאים על המכונית שנפגעה וביקשה החזר מקש חתמים ומהראל. אולם, השתיים טענו שבגלל קרבת המשפחה, שירביט אינה זכאית לשיפוי, וזאת  מתוף חוק חוזה ביטוח לפיו יש מגבלות על ההחזר שחברת הביטוח יכולה לקבל במקרה של קרבה משפחתית או עסקית.

בתגובה לכך טענה שירביט כי הכוונה בחוק היא מניעת תביעה של אדם שהינו קרוב משפחה, ולא של חברת ביטוח; אך טענה זאת נדחתה בבית משפט השלום. שירביט הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי מרכז אך גם שם הוא נדחה. השופט יעקב שינמן מבית המשפט המחוזי הבהיר שבמקרה דנן התקיימו שתי החריגות – הן קרבה משפחתית והן יחסי עובד-מעביד. ולכן, סביר להניח שהמבוטח לא היה תובע פיצוי בגין התאונה, ועל כן גם לחברה המבטחת אין זכות לתבוע.