מאמר להדפסה

היועץ המשפטי לממשלה: סרבנות גט היא עבירה פלילית

היועמ"ש קבע כי סירוב לתת גט לאחר הוראה של בית הדין הרבני עשוי להיחשב לעבירה פלילית

עבודתם של עורכי דין דיני משפחה מתנגשת לא פעם עם הליכי הגירושין של בית הדין הרבני. אך בשנים האחרונות אנחנו רואים ניצנים של שינוי: ynet מדווח שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, קבע אתמול (ד') כי הפרת הוראת בית הדין הרבני לתת גט עשויה להיחשב כעבירה פלילית.

קביעתו של מנדלבליט מגיעה בעקבות מקרה חמור של עיגון, בו בית הדין הרבני נתן פסק דין המחייב בעל לתת גט לאשתו. הרקע של המקרה הוא שאביו של הבעל היה זה ששכנע אותו לסרב למתן הגט. לאור זאת, בית הדין הרבני פעל במקביל במישור האזרחי והורה על מאסר האב, תוך עיכוב יציאתו מהארץ. בנוסף, הושת קנס אישי  של 10,000 ש"ח על עורך דינו של האב. בתגובה הוגש ערעור כפול על ההחלטה לבית הדין הרבני הגדול ובג"צ.

מנדלבליט: יש אינטרס ציבורי נרחב להתמודד עם מצוקתן של עגונות

בהמשך לכך, פנה בית הדין הרבני ליועמ"ש וביקש לפתוח בחקירה פלילית נגד האב, נגד הבעל ונגד מעורבים נוספים; ההנחיה הועברה לטיפול המשטרה באמצעות פרקליט המדינה. מנדלבליט נענה לבקשה והורה לפתוח בחקירה פלילית. בתוך כך הוא דאג להבהיר את עמדתו העקרונית, לפיה ישנו אינטרס ציבורי נרחב לתת כלים להתמודדות עם מצוקתן הרבה של העגונות והפגיעה בכבודן ובחירותן.

הצעד של מנדלבליט זכה לברכתם של הרב שמעון יעקובי, מנהל בתי הדין הרבניים, שאמר שיש בו אמירה ציבורית חשובה לסרבני הגט ולמי שתומך בסירובם; ושל דוד לאו, הרב הראשי לישראל, שאמר שצעד זה יעזור לדיינים להמשיך בפעילותם לפתרון מקרי עגינות.