מאמר להדפסה

גבר עתר להביא את אהובת נעוריו מאוקראינה; בית המשפט יעניק לה תושבות

בית המשפט אישר לאדם להביא את זוגתו ארצה מאוקראינה, לאחר שהמדינה ניסתה למנוע זאת בטענה שהזוגיות פיקטיבית ולמטרות עבודה בארץ בלבד

עו"ד דיני משפחה ישמש אותנו בדרך כלל לעניינים לא סימפטיים כמו גירושים, אך במקרה שלפניכם, נראה שמדובר באיחוד בין אוהבים שלא ראו אחד את השני שנים רבות. ynet מדווח שבית המשפט לעניינים מנהליים הורה לאחרונה להעניק תושבות לאזרחית אוקראינה לא יהודיה, שהיתה נשואה לפני שנים רבות לאדם שהכירה בבריה"מ, ולאחרונה נישאה לו מחדש, כשהוא כבר אזרח ישראלי. בפסיקה זו, בית המשפט דחה את דעת משרד הפנים, לפיה מדובר היה בנישואים פיקטיביים שנועדו לאפשר לאשה לקבל רשיון עבודה בישראל.

תחילת הפרשה ב-2013, אז התגרש האדם מאשתו השנייה, עמה עלה לארץ בשנות ה-90. בעקבות הגירושין הוא יצר מחדש קשר עם אשתו הראשונה שנשארה באוקראינה, לה היה נשוי כשנה. האשה ביקרה בארץ מספר פעמים בוויזת תייר; זאת מאחר שאינה יהודיה ולפיכך לא יכולה לקבל אזרחות ישראלית. באחד הפעמים שהגיע מנע משרד הפנים את כניסתה לארץ, בהסתמך על מידע שקיבל מגרושתו השנייה של הגבר, לפיו האשה פרסמה מודעות לחיפוש בן זוג יהודי לצורך עבודה בארץ ונישואים פיקטיביים.

השופטת: מדובר בקשר זוגי אמיתי

הגבר המשיך לבקר את זוגתו באוקראינה, ושם נישאו השניים. בהמשך הגיעו יחד לישראל וביקשו לפתוח הליך למתן מעמד לאשה מתוקף הנישואים. רשות האוכלוסין בנתניה דחתה ב-2013 את בקשתם, בהסבר כי אינם ממלאים את דרישת הסף של כנות הקשר. בתגובה, הגישו בני הזוג עתירה מנהלית, בה טענו כי המדינה לא התייחסה לראיות שהגישו לה לגבי טיב הקשר, לרבות עדויות מבני משפחה וחברים, תמונות ועוד. המדינה מנגד טענה שהראיות מצביעות על חוסר כנות הקשר.

ד"ר מיכל אגמון-גונן, השופטת במקרה זה, קיבלה את בקשת בני הזוג לאחר שהשתכנעה שמדובר בקשר זוגי אמיתי. היא קבעה כי העותרת תקבל אשרה שתאפשר לה לעבוד ובני הזוג ימשיכו בתהליך המדורג על פי הנהלים. המדינה חובה לשלם שכר טרחה של עו"ד והוצאות משפט בסך 30 אלף ש"ח.