מאמר להדפסה

טענת פרעתי בהליכי ההוצאה לפועל

פלוני חויב בפסק דין לשלם לאלמוני כספים. פלוני מסרב לשלם משום שלטענתו הכספים הועברו. כיצד יתמודד פלוני עם הטענה בהליך שיפוטי נוסף שנגזר עליו ? עיינו בכתבה.

"שולם, נפרע ונגמר"- טענת פרעתי בהליכי ההוצאה לפועל

 
פלוני ואלמוני פונים לבית-המשפט כדי שיכריע במחלוקת ממוניצת ביניהם (נניח, מי חייב למי וכמה). בית-המשפט מוציא פסק-דין לפיו פלוני חייב לאלמוני סכום מסויים. 
 
יופי ומה עכשיו? ואם פלוני לא רוצה לשלם- מי יכריח אותו?
 
בשלב זה, האחריות לוודא כי אותו סכום כסף ישולם על-ידי פלוני לאלמוני היא בידי ההוצאה לפועל - הזרוע המבצעת של בתי-המשפט. לראש ההוצאה לפועל סמכויות רבות ונרחבות הניתנות לו מכוח חוק כדי לוודא שאנשים לא יאמרו "לא בא לי- מה תעשה לי??" (כי הוא יכול לעשות הרבה- החל מעיקול ועד צו מאסר).
 
מה קורה אבל, אם פלוני כבר שילם אבל אלמוני ממשיך לטעון שהוא לא קיבל דבר?
 
בשלב הזה פלוני צריך לטעון "טענת פרעתי". כלומר, הוא כבר פרע את חובו. 
 
אבל לא מספיק "לטעון"- רק להגיד "פרעתי". אז מה יש עוד להוכיח ומי צריך להוכיח בכלל ומתי?
 
בעיקרון, החוק והפסיקה, לא מגבילים את פלוני מלטעון "פרעתי" בכל שלב אחרי מתן פסק-הדין. הוא יכול לטעון זאת יום אחרי וגם שנה אחרי (כל עוד אלמוני ממשיך לטעון שחובו לא נפרע). 
 
כדי להוכיח את צדקתו יהיה על פלוני לספק את כל הראיות לכך- קבלות, למשל. וכן, לצרף לטענתו המשפטית (טענת פרעתי) תצהיר בו מפרט את אופן פריעתו של החוב. כל אלו יוגשו לראש ההוצאה לפועל.
 
ומה אם פלוני שילם חצי מהחוב? גם במקרה זה הוא יכול לטעון "פרעתי". טענת פרעתי והגשתה להוצאה לפעול אינה תלויה בכך כי מלוא החוב שולם.
 
נניח עכשיו כי למרות פסק-הדין הקובע שפלוני חייב לשלם משהו השתנה. למשל, נסיבות כלשהן הופכות את תשלום החוב של פלוני לאלמוני ללא הוגן או סביר "בנסיבות העניין". במקרה כזה, פלוני יטען "פרעתי" ויפרט מהו אותו שינוי "מהותי בנסיבות" שהופך את תשלום החוב ללא מוצדק. לראש ההוצאה לפועל סמכות להורות על ביצוע פסק-הדין של בית-המשפט. שימו לב: אין המשמעות כי פסק-הדין לרעת פלוני בטל! לראש ההוצאה לפועל אין סמכות כזו, לא במסגרת טענת פרעתי ולא בכלל.
 
האם זה אומר שכל אחד יכול לטעון "פרעתי" רק כדי לנסות להתחמק מתשלום או "להרוויח עוד זמן"? לא ממש וממש לא כדאי! לראש ההוצאה הפועל יש סמכות להורות במקרה כזה על תשלום הוצאות הדיון ואף הוצאות מיוחדות במקרה שפלוני טען "פרעתי" בחוסר-תום לב או בניסיון להתחמק מתשלום וכד'.