מאמר להדפסה

המדריך המלא להתמודדות עם דו"חות חניה עירוניים

קיבלתם דו״ח חניה? באילו מקרים ניתן לפעול על מנת לבטל אותו וכיצד עושים זאת? עו״ד שי וקסמן, המתמחה בדיני תעבורה, מגיש לכם את המדריך המלא

כמעט ואין נהג בישראל שלא חווה את התופעה המכוננת של מציאת דו"ח חניה עירוני על שמשת רכבו: חניה בכחול לבן ללא תו, חניה בסימון איסור, חניה על המדרכה, חסימה רגעית ועוד...
עשרות דו"חות שנרשמים מידי יום ביומו' משאירים את כלל משתמשי הדרך בסטטיסטיקה שלכל אחד זה יקרה. 

האם ניתן לפעול כנגד הדו"ח או שמא כדאי לשלם?

גם אם אינכם עורכי דין בתחום דיני תעבורה, תוכלו ללמוד כיצד להתמודד עם דו"חות החניה העירוניים. קראו בקפידה את המדריך, ייתכן וזה יחסוך לכם מאות שקלים.

הבחינה הטכנית:

1.      בחינת עצמכם – הבחנתם בטופס דין וחשבון (דו"ח) על גבי שמשת הרכב, רגע לפני הרגשות המעורבים עצרו! בדקו תחילה את עצמכם: האם חניתם במקום אסור(גם לרגע דל)? האם לא שילמתם את אגרת החניה? האם ישנו תמרור האוסר/מגביל חניה באזור? גם אם התשובה היא "כן" ונראה הגיוני ביותר לשלם את הדוח, המתינו לסוף המאמר, אולי תופתעו.

2.      בחינת הדו"ח – האם מספר הרכב הרשום הינו מספר הרכב שלכם? האם התאריך והשעה נכונים/הגיוניים? מהי התקנה בה הואשמתם? האם הרכב צולם? האם באמת התקיימה עבירה?

דעו כי עבירות חניה הינן עבירות מסוג "אחריות קפידה" די בהתקיימות היסוד העובדתי כדי לבסס הרשעה.

בטרם נחליט אם האשמה בעבירה נעוצה בנו, תחילה עלינו לגבש את כל הראיות הטכניות האפשריות שיכולות לסייע לנו.

צילום  אותנטי  של הרכב ( מומלץ עם דו"ח החניה מונח עליו)

צילום של הרחוב לאורכו - בעבירות של איסור חניה/חסימת מעבר או רכב/ חניה על מדרכה וכו'  אמליץ על צילום הרכב ביחס לרחוב/תמרור/כביש/הפרעה. 

בעת הצילום זכרו כי הפקח הוא אדם אשר עלול לשגות, זכרו כי כל אדם מבחין בדבר בצורה שונה, ולעיתים הצגת "זווית ראייה מעט שונה" יכולה לשמוט את הקרקע מתחת ליסודות העבירה ולגרום לביטולה.

האפשרויות:

תשלום/בקשה להישפט/בקשה לביטול:

כידוע, התעלמות מדו"ח החניה עלולה ויכולה לגרום לכפלי קנס ואף עיקולים כספיים כבדים וזאת למרות שמדובר בכמה מאות שקלים בלבד.

לאחר שבחנו את הדו"ח, את עצמנו, וגיבשנו ראיות, עלינו לבחרו כיצד לפעול.

1.תשלום הדו"ח – זכרו! אופציית התשלום קיימת ללא קנסות עד 90 יום מרגע קבלת הדו"ח. ולכן, מומלץ יהיה תחילה לנסות לבטלו בטרם קבלת האחריות ותשלום הדו"ח.

2.בקשה להישפט – הבקשה להישפט קיימת במשך אותם 90 הימים לתשלום או לבקשת הביטול.

3. בקשה לביטול דוח חניה אימתי? בפשטות, התשובה היא תמיד!

זכרו! עד כמה שבשלבי סערת הרגשות והכעס (בן אם מוצדק ובין אם לאו) אינכם רואים זאת, מול קוראי הבקשה ישובים אזרחים כמוני וכמוכם, שקבלו דו"חות כאילו ואחרים, שמודעים למצוקות וגם לתירוצים.

זכרו! את בקשת הביטול ניתן להגיש עד 30 ימים מרגע קבלת דו"ח החניה.

שאלת השאלות: האם להודות או לכפור?

פעמים רבות נשאלתי מה כדאי לטעון בדו"ח והאם כדאי להודות או לכפור בעבירה. בשאלת האסטרטגיה, אשיב כי כדאי תחילה להעמיק בבדיקה הטכנית, וזאת כפי שפירטתי בתחילת המאמר. כמו כן, זכרו כי זווית צילום אחרת יכולה להקל מעט מחומרת העבירה ואף לבטלה בנסיבות מסוימות.

במידה ואכן ישנם כשלים ברורים בעבירה, די יהיה בציון מוכח ומתועד של אותם הכשלים כדי לבטל את דו"ח החניה. זכרו! אם תסורבו מחמת כשלים ששוללים את העבירה, הדרך לבית המשפט פתוחה במסגרת 90 הימים

ומה לגבי עבירה שהאשמה בה חלוטה? האם כדאי להגיש בקשה לביטול? התשובה הגורפת היא :כן!

עשרות דו"חות חניה מבוטלים מידי יום משלל טענות מוצדקות וזאת לפנים משורת הדין.

החל ממצוקת חניה, נהלים פנימיים, אירועים חריגים, נסיבות אישיות כאלו ואחרות, כל זאת ועוד עלול ויכול להוביל לביטול הדו"ח.

אך זאת בתנאי שלא מדובר ברכב שצבר לחובתו דו"חות חניה רבים באותה רשות מקומית.

 

לסיכום: קבלת דו"ח החניה לרוב איננה סוף פסוק, לאחר הבחינות הטכניות והאישיות, מומלץ להגיש בקשה ערוכה ומנומקת היטב לרשות המקומית, וזאת גם עם סיכויי ההצלחה קלושים. זכרו את סעדי הזמנים וכמובן שאופציית התשלום תמיד תהיה קיימת. 

 

הכתוב לעיל אינו בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף, שכן ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד, יש לבחון כל מקרה בהתאם לנסיבותיו