מאמר להדפסה

תאונת דרכים ללא נפגעים- האם לדווח למשטרה?

נהגים רבים המעורבים בתאונות דרכים משקיעים מאמץ רב בחיפוש אחר הפיצוי הכספי, זאת מבלי לדעת שהם מסכנים את עצמם ועלולים להסתבך בחקירה משטרתית. עו״ד שי וקסמן מסביר על התופעה

אתם נוסעים להנאתכם למחוז חפצכם, למטרות אישיות, חברתיות, או שמע לצרכי פרנסתכם. המוזיקה ברקע, הכביש די פנוי, ולפתע תאונת דרכים! מביטים ימין ושמאל ומגלים שלא נפגעתם כלל וכלל, גם נהג הרכב השני בריא ושלם וללא כל חבלה. רצוי היה שיוחלפו הפרטים, יועבר דיווח לחברות הביטוח, ובתקווה שהרכבים כשירים לנסיעה, תמשיכו בדרככם ליעדכם המבוקש.

לצערנו, המציאות מעט שונה מהדרך הרצויה.

"משפטיזציה": שימוש בגורמים משפטיים להשגת מטרות

יצאתם מרכבכם ללא פגע, אך כל העולה בדעתכם הן השאלות: "מי אשם?" "מי ישלם את דמי ביטוח" "האם הפרמיה תעלה?" "האם ניתן לקבל פיצוי כספי?" וכדומה. 

נקודת החשיבה המתוארת מובילה את מעורביי התאונה לזמן ניידת משטרה למקום, להשאיר את רכבם במקום התאונה, דבר שמאלץ הגעה של ניידת משטרה, לבצע "התחלות"(העמדת פני חולה/הצגת תסמינים חמורים ממה שהם), הזמנת גורמים רפואיים שלא לצורך וכו׳.
סבור אני שהמתואר לעיל מוכר וידוע לכל משתמשי הדרך באשר הם.

מהם הסיכונים?
בהנחה שאכן אין נפגעים, האם הייתם פועלים באופן זהה לו הייתם יודעים שההתנהלות המתוארת עלולה להשאירכם ללא רשיון נהיגה לתקופה ארוכה?
להלן מספר עובדות: עם קבלת "אירוע" של תאונה עם נפגעים, משטרת ישראל מחויבת בחקירת המקרה. תוצאותיה של החקירה מועברות במרוכז לבוחן תנועה מטעם משטרת ישראל ( תיק חקירה מועבר ללא נוכחות בוחן בזירה הינו "תיק הצמדה").  בוחן התנועה בוחן את הגורמים לתאונה כאשר על פי רוב מדובר בטעות אנוש של אחד מהצדדים. ללא כל בחינת ממצאים מהזירה, ועל סמך הודעותם של הצדדים בלבד, יקבע בוחן התנועה בחוות דעת מקצועית כי אחד המעורבים אשם בתאונת הדרכים.
וכעת, רשאי השוטר הממונה על סמך המלצת הבוחן, להגיש כתב אישום בתעבורה כלפיי הנהג הפוגע.

מה הן הסכנות בכתב אישום שכזה שאלתם? התשובה פשוטה: קנסות כספיים, פסילה על תנאי ופסילה בפועל (לעיתים כעונש מינימום/חובה). בנוסף, הכרעת אשמה במשפט התעבורה עלולה לשמש את חברות הביטוח גם בדיון הנזיקי.

התרחשה תאונה קלה ואין נפגעים? הבחירה וההשלכות בידכם, בחרו כראוי.

הכתוב לעיל אינו בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף, שכן ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד, יש לבחון כל מקרה בהתאם לנסיבותיו.