מאמר להדפסה

הפקעת השליטה על פירוק הנישואין והעברתה לרבנות

מהו הליך ״הפקעת הקידושין ״ומה ההבדל בינו לבין גירושין? העו"ד, הנוטריון והמגשרת, חיה לזר נוטקין, מסבירה

הגירושין לפי ההלכה הם אקט פרטי המתרחש בין צדדים, בעל ואישה. כדי שהרכב בבית הדין הרבני יאמר כי "תם הליך הגירושין ומעתה אתם לא נשואים עוד" יש צורך באקט של אקט מסירת הגט (הבעל) וקבלת הגט (האישה).
 
אולם, קיים מונח בשם "הפקעת הקידושין"- זה מעין "ייצור כלאיים" בין הליך גירושין להליך שביטול הנישואין.
ניתן להכריז כי הנישואין בטלים במידה ונפל פגם בהליך הנישואין, למשל במועד הנישואין היו עדים לא כשרים (מתחת לגיל מסויים), הטבעת לא כשרה וכד'. תוצאה של הכרזת הנישואין כבטלים היא שהנישואין לא היו מעולם.
 
אך מאיפה מגיע אותו יצור כלאיים של "הפקעת קידושין"?
זוכרים את האמירה "הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל"? מיהו או מיהם אותם "ישראל"? החכמים! ולאותם חכמים יש סמכות להפקיע את הנישואין. שוב, אין מדובר בהליך גירושין!
 
מתי קורה הליך ההפקעה ברבנות ומה ההבדל בינו לבין הליך הגירושין ברבנות?
 
את הליך הגירושין ניתן לבצע, לפי ההלכה, גם באמצעות שליח: הגבר מוסר מרצון גט לשליח שמוסר את הגט לאישה. האישה מקבלת את הגט מרצון והליך הליך גירושין תקף. אולם, היו מקרים בהם השליח מסר את הגט לאישה, לאחר-מכן קרא הבעל לשני עדים (כנדרש בהלכה) ואמר "השליחות מבוטלת", רק מה הוא שכח? להודיע לאישה שהשליחות מבוטלת. האישה בינתיים יושבת בביתה ומשוכנעת כי הרגע נטלה חלק בהליך גירושין כדת וכדין ותמו נישואיה, אבל, זה לא המצב.
פסקו חכמים: "מי שעשה שלא כהוגן, אנחנו עושים עימו שלא כהוגן"- מפקיעים את הקידושין. הבעל ביטל את השליחות, נהג בחוסר תום לב, והתוצאה היא שהוא לא "יזכה" להישאר נשוי כי הנישואין שלו "יופקעו".
 
מה התוצאה של הליך הפקעת הקידושין? ההפקעה הופכת את הנישואין ללא קיימים. כאילו מעולם לא היו. יש לציין כי אין בכך כדי להשפיע על כשרות הילדים והם אינם ממזרים, חלילה ואין בכך כדי להשליך על מחויבויות עתידיות בין הבעל לאישה.
 
נסכם, הליך ביטול נישואין - תוצאתו כאילו הנישואין לא היו מעולם. 
הליך גירושין יתקיים בבית הדין הרבני - אקט רצוני בין הצדדים שתוצאתו סיום קשר הנישואין.
הליך הפקעת קידושין - לא נפל פגם בקידושין, אולם, התוצאה היא כמו של ביטול נישואין, כאילו לא היו מעולם.