מאמר להדפסה

פתחי מילוט ו"הנחות" מחובת תשלום הכתובה בעת הגירושין

האם הכתובה הינה התחייבות מוחלטת של הגבר ממנה אין "פתח מילוט"? העו"ד, הנוטריון והמגשרת, חיה לזר נוטקין, מסבירה על התוקף המשפטי של הכתובה

הכתובה היא מסמך בעל תוקף משפטי לכל דבר ועניין וככזו, גוררת דיונים והתדיינויות רבות בשאלות מהו שוויה של הכתובה, והאם היא בכלל מחייבת האת הבעל. בעניין זה חשוב להבין, כי בדרך כלל ינסה צד אחד להוכיח מדוע הצד האחר חייב בתשלום כתובה, ובעוד הצד האחר ינסה להסביר ולהוכיח מדוע התנהגות האחר גרמה לכך שהוא יהיה פטור מחובת תשלום הכתובה.
 
בתחום דיני הגירושין כתובה, העילות מכוחה, החובות מכוחה מצויינות במשפט העברי. כלומר, העילות אותן יוכל לטעון הבעל על מנת שלא לשלם את כתובת אשתו, לקוחות מאותם המקורות ההלכתיים –היהודים.
לדוגמא, הבעל יכול לטעון "מקח טעות", "בוגדת", "מורדת", "עושה מעשה כיעור", "עוברת על דת".

״מקח טעות״- במה מדובר?
 
דוגמא ל"מקח טעות"- רינה ורני התחתנו לאחר שהכירו במשך תקופה. רינה חולה במחלת הנפילה והתקפיה החלו להתחדש בעקבות שינוי במינון תרופותיה וגילה. למרות היכרותם המשותפת, רני לא ידע שרינה חולת אפליפסיה, רינה חששה לחלוק את דבר מחלתה עם בן-זוגה משום שפחדה "להבריח אותו". כאשר יחסיהם עלו על שרטון והזוג החליט להתגרש, רני העיף מבט בכתובתו ו"ראה כי רע"- הסכום בו נקב עמד על מאות אלפי שקלים. רצונו לשלם סכום אפס. בשלב זה "נזכר" רני כי מעולם לא ידע על מחלתה של אשתו והחליט יחד עם עורך הדין שלו לטען כי מדובר בנישואין עקב "מקח טעות". הוא נישא מבלי שידע מידע מלא אודות מחלת אישתו. במצב כזה, הוא לכאורה לא חייב בכתובתה. רינה מצידה תנסה להסביר מדוע לא סיפרה או מחלה או שתאמר כי חלה החמרה  במצבה רק לאחר הנישואין וזאת כדי להיות זכאית לקבל את הכתובה. 
 
אז מה יש לנו? דיון ארוך ופולשני בדבר ההסטוריה הרפואית של רינה. מאוד לא נעים ולכן נכון יהיה לבצע את ההליך עם עורך דין שמתחברים אליו, שיש לו ניסיון וידע בדין העברי, ושהוא משמש משענת עבור הלקוחות שלו כי ההליך, לא פעם, הוא הליך ארוך ולא פשוט.  אגב, טענה דומה יכולה לעלות גם אם יתגלה כי רינה "יצאה מהארון", נושאת גן נדיר וכד'.

"בוגדת", "מורדת", "עושה מעשה כיעור"
 
טענות "בוגדת", "מורדת", "עושה מעשה כיעור", נוגעות להתנהגות המוסרית-מינית של האישה ומצריכות דיון פולשני מאוד בחיי המין של האישה והתנהגותה. כך, למשל, לשם הוכחת טענת "בוגדת" יהיה על הבעל להביא ראיות ועדים לכך כי נעשה מעשה "מכחול בשפורפרת"- האישה קיימה יחסי מין עם מי שאינו בעלה. אישה בוגדת תאבד את כתובתה בעת גירושין
"מורדת" היא גם אישה אשר מסרבת לקיים יחסי מין עם בעלה. לשם ביסוס טענה זו יתקיים, למעשה, דיון על  חיי המין של בני הזוג מול הרכב הדיינים, ויתכן בהחלט כי בסופו של יום האשה לא תאבד את כתובתה. תלוי באופן ניהול ההליך, בטענות של האישה ובעורך הדין.
 
מה ניתן לעשות כדי להימנע מדיונים פולשניים בנושא כתובה? 
 
כנראה שלא ניתן לדעת מראש האם האדם ממנו מתגרשים הוא אותו אדם לו נישאים. מה שכן ניתן, הוא בעת  החתימה על הכתובה לשמור על פשטות – לא לנקוב בסכומים מוגזמים, לא לציין חיוב במטבע חוץ וכן הלאה. בכסף, כמו בכסף, כדאי לחשוב באופן רציונאלי ולחשוב כאילו יבוא יום ותדרשו לשלם את הסכום שרשמתם בכתובה, והרי אם היו אומרים לגבר מאוהב בכמה הוא מעריך את אשתו, ביום נישואיהם, בוודאי שהוא היה חושב על מספר גבוה, אך אם היינו דורשים ממנו להפקיד את הסכום הנקוב באותו רגע כפיקדון – אותו גבר מאוהב היה רושם סכום אחר, נמוך יותר. נהגו כמו אותו גבר שצריך להפקיד את סכום הכתובה במועד החתימה עליה, כי זהו שטר שעלול להגיע מועד פירעונו.