מאמר להדפסה

התפתחות בפרשת "קרטל הלחם": מאסר למנכ"לי המאפיות ברמן ודוידוביץ'

בהמשך לכתב האישום שהוגש ב-2012 כנגד כמה מהמאפיות הגדולות בארץ בטענה שפעלו בשיטה של קרטל, בית המשפט המחוזי בירושלים גזר השבוע שנת מאסר על מנכ"לי המאפיות ברמן ודוידוביץ'

רק לפני מספר חודשים דיווחנו על התביעה הייצוגית שהוגשה נגד המאפיות הגדולות בישראל על כך שפעלו בצורה של קרטל, והשבוע מדווח כלכליסט שבית המשפט המחוזי בירושלים גזר שנת מאסר בפועל על יהודה שניידמן, מנכ"ל מאפיית ברמן, ושייקה דוידוביץ', מנכ"ל מאפיית דוידוביץ'. השניים הורשעו בכך שביצעו עבירות של הסדר כובל (קרטל) בנסיבות מחמירות. בנוסף, כל אחד מהם קיבל קנס (200 אלף ש"ח לשניידמן ו-300 אלף ש"ח לדוידוביץ') ונאסר עליהם לכהן כדירקטורים בחברה ציבורית במשך חמש השנים הבאות.

באוקטובר 2012, הוגש כתב אישום בפרשה על פיו המאפיות, שהתחרו זו בזו, החליטו לנטרל את התחרות באמצעות ביטול מבצעים וחלוקת שוק הלחם ביניהן. על פי טענתה של רשות ההגבלים העסקיים, כל מאפייה קיבלה שטח גזרה ולקוחות, והמאפיות סיכמו ביניהן שלא יפלשו האחת לגזרות האחרות.

עבודות שירות למנהל השיווק; קנסות כבדים למאפיות

בהכרעת הדין, שכתב השופט עודד שחם, נאמר כי שניידמן ודוידוביץ' חלשו  על 90 אחוזים משוק הלחם המפוקח, ושבהסכמות שביצעו ביניהן (על הימנעות מתחרות  ועל העלאת מחירים) היה נזק משמעותי ללקוחות, ובפרט שהעלאת המחירים בוצעה באזורים המתאפיינים במעמד סוציו-אקונומי נמוך.

חוץ מהמאסרים והקנסות שהטלו על המנכ"לים, על מאפיית ברמן הוטל קנס של 1.4 מיליון ש"ח, על מאפיית דודוביץ' הוטל קנס של 700 אלף ש"ח, ומנהל השיווק של דודוביץ' קיבל עונס מאסר של חצי שנה או ירצה בעבודות שירות, וכן קנס של 100 אלף ש"ח.