מאמר להדפסה

עיוורת שלא הורשתה להיכנס למסעדה עם כלב הנחייה שלה - תפוצה ב-27,500 ש"ח

ביום העצמאות 2012, אשה עיוורת ניסתה להיכנס למסעדה בקריות עם כלבת נחייה, אך מנהל המסעדה אילץ אותה לשבת בחוץ - בגלל הכלבה. השבוע פסק בית המשפט שהמסעדה תשלם לאותה האשה פיצויים

לפעמים אנחנו נתקלים במקרים כל כך מקוממים כאשר אנחנו מנסים לקבל שירות, שאין מנוס מלפנות לעו"ד המתמחה במשפט מסחרי, ובפרט בדיני צרכנות. השבוע דווח בערוץ 7 בדיוק על מקרה כזה. לאחרונה, הורה בית משפט השלום בקריות למסעדה בקרית ביאליק לשלם פיצויים בסך 27,500 שקלים לאשה עיוורת ממנה מנעה המסעדה בעבר להיכנס למסעדה מכיוון שהיתה מלווה בכלב נחייה.

תחילת הפרשה ביום העצמאות בשנת 2012, אז הגיעו האשה ואחותה, מלוות בכלבת נחייה, למסעדה המדוברת. בגלל כלבת הנחייה, מנהל המסעדה דאז מנע מהן להיכנס למקום ואילץ אותן לשבת בחוץ, בעוד ששאר אורחי המסעדה ישובים בפנים. בעקבות האפליה וההשפלה להן זכתה העיוורת ממנהל המסעדה, היא פנתה לנציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות השייכת למשרד המשפטים, וביקשה להגיש בקשה לפיצויים. הנציבות הגישה לבית משפט השלום בקריות תביעת פיצויים בשמה של האשה.

פסק הדין הקובע פיצויים לאשה: נקודת ציון חשובה בעבור אנשים עם מוגבלות

יש לציין בנקודה זו כי חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע מהם הדברים המהווים הפלייה פסולה כנגד אנשים עם מוגבלות בהיבט הצרכני: מניעת גישה למקום ציבורי או לחלק ממנו; סירוב לספק מוצר; מניעת שירות; או מניעת שימוש או הנאה משירות ציבורי. על כן, גם במקרה שאין הוכחת נזק, בית המשפט רשאי לפסוק פיצויים לטובת אותו האדם. בפרט, אין למנוע מעיוורים עם כלבי נחייה להיכנס למתקנים ציבוריים ולהשתמש בכל מתקן המצוי בהם, בגלל הכלב שמלווה אותם.

בהמשך למקרה שצוין לעיל, הנציבות הסכימה להתפשר באופן נפרד מול מנהל המסעדה ומול המסעדה עצמה. עם מנהל המסעדה הוסכם על פיצויים בגובה 7,500 ש"ח שישולמו לאשה. באשר למסעדה, מכיוון שהאחרונה לא הציגה את גרסת ההגנה שלה בתיק, בית המשפט פסק שתשלם פיצויים בסך 20,000 ש"ח, בנפרד מהפיצויים אותם ישלם המנהל. בסך הכל, לעיוורת ישולמו פיצויים בגובה 27,500 ש"ח.

עו"ד ד"ר יואב הלברסברג, המשמש כעו"ד מטעם הנציבות, ציין שפסק דין זה הוא נקודת ציון חשובה במאבק למען שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. זאת מכיוון שנפסקו פיצויים משמעותיים במקרה בו אדם הופלה רק בגלל מוגבלותו, גם לא נמנע ממנו שירות לחלוטין אלא פשוט קיבל שירות בנפרד משאר הלקוחות.