מאמר להדפסה

יו"ר צעירי חב"ד לשעבר נידון למאסר בגין קבלת תרומות במרמה

הרב יוסף אהרונוב, יו"ר צעירי חב"ד לשעבר, הורשע בקבלת כספי תרומה במרמה ונידון למאסר בפועל ולתשלום קנס של 1.5 מיליון ש"ח

השבוע מדווח כלכליסט שהרב יוסף אהרונוב, לשעבר יו"ר אגודת צעירי חב"ד, נידון אתמול (א') לשנתיים מאסר בפועל ולקנס של 1.5 מיליון ש"ח, על קבלה במרמה של כספים שהיו מיועדים לתרומה. אהרונוב הורשע במסגרת הסדר טיעון כבר לפני שנתיים, לאחר שהודה בשורה של מעשים פליליים: קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, וכן שימוש בתחבולה, ערמה ומרמה - כל זאת, במטרה להתחמק מתשלום מס בהיקף של מיליונים.

במשך שמונה שנים, הרב אהרונוב נהג לקבל כספי תרומות שהיו מיועדים לעמותת "חב"ד צ'רנוביל צ'ילדרן", המסייעת לנפגעי האסון בצ'רנוביל. הסכום הכולל שקיבל בדרך זו הגיע ל-3.5 מיליון ש"ח. נגד אהרונוב הוגש כתב אישום ובמקביל לכך, הוגש הסדר טיעון על ידי שני הצדדים, שלפיו הורשע במעשים. סנגוריו של אהרונוב, עורכי הדין הפליליים קובי גולדמן ואורי גולדמן, ביקשו להתחשב בו לאור הזמן הרב שעבר מתחילת החקירה ועד שהוגש כתב האישום – שבע שנים. מה שעזר להשיג את הסדר הטיעון הוא הליך אזרחי שהתקיים קודם לכן, במסגרתו שילם אהרונוב 2.5 מיליון ש"ח למדינה.

השופט ירון לוי: פגיעה בציבור הרחב ובשם הטוב של חב"ד

בגזר הדין, כתב השופט ירון לוי שמעשיו של אהרונוב היוו ניצול שיטתי וציני של הרצון הטוב של התורמים: תוך קבלת הכספים הוא הציג מצג כוזב כאילו כספים אלה יופקדו בחשבון העמותה, בעוד שבפועל הם הופקדו בחשבון פרטי שלו. בפעולות אלה הוא נקט בדרכי תחבולה מגוונות ומתוחכמות, שהוגדרו על ידי בית המשפט הגדיר כעזות מצח של ממש. לוי הוסיף ואמר שמעשיו של אהרונוב פגעו בציבור הרחב ובכלכלת המדינה, אך גם בשם הטוב של חב"ד ובאמון שרוחש לה הציבור.

גזר הדין מציין גם את השיקולים בהקלת עונשו של אהרונוב: הזמן הרב שחלף עד הגשת כתב האישום, העובדה שהודה ונטילת האחריות שלו, כמו גם תרומתו לקחברה ולקהילה לאורך השנים. יחד עם זאת, טוען לוי שקשה להתעלם שהמוסר הכפול שהדגימה התנהגותו של אהרונוב  - עזרה לנזקקים מחד והפקה של רווח אישי מכך מאידך.