מאמר להדפסה

3 שנות מאסר לג'קי בן זקן על חלקו בפרשת הרצת המניות

איש העסקים ג'קי בן זקן, שהורשע לפני חודשיים בפרשת הרצת המניות בחברת "מנופים פיננסים" בשנת 2010, נידון היום (א', 8/11) לשלוש שנות מאסר.

חודשיים לאחר שהורשע בפרשת הרצת המניות בחברת "מנופים פיננסים", ynet מדווח היום שאיש העסקים ג'קי בן זקן נידון היום לשלוש שנות מאסר. פעיל שוק ההון איתן אלדר, שפעל יחד עם בן זקן, הורשע גם הוא ונידון היום לשלוש שנות מאסר. בנוסף על שלוש שנות המאסר, בית המשפט דן את בן זקן ל-18 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 250 אלף שקלים.

תחילתה של פרשה פלילית זו ב-2010. במהלך נובמבר של אותה השנה, בן זקן, אלדר ואדם נוסף שזוכה לבסוף מהפרשה, ביצעו הרצת מניות בהיקף של למעלה מ-13 מיליון שקל בחברת מנופים פיננסים, לשעבר בבעלותו של בן זקן. השניים רקמו תוכנית שכללה ביצוע של עשרות עסקאות רכישה על ידי אלדר, בשערים גבוהים מאלה בהם נסחרה מנית מנופים פיננסים בבורסה ובהיקף של מיליונים - וזאת בשביל לתמוך בשער גבוה למניה. העסקאות בוצעו בתיאום עם סוחר מניות. המטרה היתה ששווי השוק של מנופים פיננסים יעמוד על יותר ממיליארד שקל וכך היא תיכנס למדד ת"א 100. שער המניה של החברה באותה התקופה עלה בכ-5 אחוזים.

בעוד שאלדר ביצע את העסקאות בפועל, בן זקן היה אמון על השגת המימון לאותן העסקאות. לשם כך הוא הכיר לאלדר איש עסקים שהיה אמור לרכוש את אחזקת המניות מאלדר, במחיר זול משער הבורסה. איש העסקים אכן רכש מניות בסכומים גבוהים בשלוש עסקאות, אך לדברי הפרקליטות, הוא היה סבור שהיתה זו עסקה לגיטימית ולא היה חלק מהתרמית.

השופט: השניים פגעו באמון הציבור, המניע - בצע כסף

בהקראת גזר הדין אמר השופט דוד רוזן את הדברים הבאים: "יש בעבירות שביצעו הנאשמים כדי לפגוע באמון הציבור. פעילות כמותה של הנאשמים בתיק זה יש בה כדי לשבש פעילות השוק. למדד ת"א 100 השפעה מרכזית ומכרעת על התנהלות שוק ההון, הנאשמים פגעו בפעילותם במוסדות ציבור כמו קרנות פנסיה. מדובר בפגיעה נרחבת ונמשכת. הנאשמים פעלו בצורה יזומה מתואמת ומתוכננת והשקיעו לטובת קידום. בעיניהם של הנאשמים היה בצע כסף. בן זקן היה בעל המאה". רוזן גם החמיא לבן זקן על תרומתו לקהילה במהלך השנים, אך טרח גם להבהיר: "ההלכה שבעבירות מסוג אלה, נסיבותיהם האישיות של הנאשמים, עברם הנקי וכלל סגולותיהם נדחות מול האינטרס הציבורי". 

עו"ד אמיר טבנקין, ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) בירך על ההחלטה: "בית המשפט קיבל את עמדותינו. העונש שולח מסר ברור שמי שפועל להשפיע בצורה תרמיתית ולעוות את מנגנוני המסחר בבורסה צפוי לעונש מאסר חמור".

משנודע לו על גזר הדין אמר בן זקן: "אגיד את המילים שלי בזמן הנכון ובמקום הנכון. לא עכשיו".