מאמר להדפסה

אדם שגידל קנאביס בביתו זכה לעונש קל במיוחד: עבודות למען הציבור

גבר בן 40 שנתפס לפני שנתיים כשהוא מגדל קנאביס בביתו, קיבל עונש של עבודות למען הציבור במקום מאסר. השופטת הסכימה להקל בעונש מאחר שהסם שהחזיק היה לצריכה עצמית

1 |

השבוע דווח ב-ynet כי תושב אזור המרכז בן 40, אשר בביתו נמצאו שתילי קנאביס לפני כשנתיים, לא ייאסר. במקום זאת, נגזרו עליו 500 שעות עבודות למען הציבור וחצי שנת מאסר על תנאי. את הפסיקה יוצאת הדופן נתנה השופטת אליאנה דניאלי. איך קרה שהפסיקה שניתנה היא קלה יחסית? לשם כך יש להתעמק בפרשה.

הפרשה החלה לפני כשנתיים, אז התרחשה תפיסתו של הנאשם: נמצא שהוא תפעל בביתו מעבדה שבה גידל 13 שתילי קנאביס, במשקל של יותר מקילוגרם. במסגרת הסדר טיעון, הודה אז הנאשם בעבירות של החזקת סם וגידול סם. על אף הודאתו של הנאשם, ולמרות ששירות המבחן הציע שיעבור שיקום, התביעה ביקשה שהנאשם יקבל עונש מרתיע: חצי שנת מאסר שתומר בעבודות שירות. בקשת התביעה באה "לאור הפסיקה הנהוגה בעבירות כאלה ובכמות ומשקל סמים, והעובדה כי הנאשם הודה כי ביצע את מעשיו כאשר הוא מבצע את בניית המעבדה ואת גידול הסמים ביחד עם אשתו וילדיו".

הסנגור: יש להקל בעונש מאחר שהקנאביס היה לצריכה עצמית

על אף שגידול קנאביס הוא מעשה פלילי, במהלך המשפט טען סנגורו של הנאשם, עו"ד שי רודה, שיש להקל בעונשו של הנאשם. לדבריו, הקנאביס שגידל הנאשם היה לצריכה עצמית בלבד, ולא להפצה או מכירה, ולכן אין לתת לו עונש כבד. כמו כן, הוא טען שהסיבה שהנאשם החליט לגדל את הסם לבד היא כדי שלא יצטרך לקנות אותו מעבריינים.

השופטת, אליאנה דניאלי, התייחסה לטענות הסנגור והסכימה להקל בעונש. בתגובה לתסקיר מבחן שהוגש לה, היא קבעה שהנאשם הינו אדם נורמטיבי, בעל משפחה ועובד, שמאז תפיסתו לא השתמש בסמים, ולפיכך הסיכויים לשיקומו הם גבוהים. בנוסף, אמרה השופטת "לצד העובדה כי מדובר כאמור במעשה מתוכנן, ובמי שלדבריו שלו משתמש בסמים במשך 20 שנים, הרי שגם על פי טיעוני המאשימה הסיבה לגידול הסם נעוצה לשיטתה בהאמרת מחירי הסמים בשוק ולא במי שגידל סמים במטרה לסחור בהם".

לפיכך, היא גזרה על הנאשם 500 שעות עבודות למען הציבור וחצי שנת מאסר על תנאי.