מאמר להדפסה

עובד לשעבר יפצה מעסיק לאחר שהשתמש ברשימת תפוצה

בית הדין הארצי לעבודה פסק לאחרונה כי עובד לשעבר בחברת "תוויות איכות" יפצה את החברה ב-25 אלף שקל, לאחר שהעובד שלח הודעת טקסט מהמספר החדש שלו לרשימת תפוצה שהעתיק ממכשיר ששימש אותו בעבודתו בחברה.

על פי דיווח של אתר דה מרקר בשבוע שעבר כי בית הדין הארצי לעבודה פסק לאחרונה כי עובד לשעבר בחברת "תוויות איכות" יפצה את החברה ב-25 אלף שקל, לאחר שהעובד שלח הודעת טקסט מהמספר החדש שלו לרשימת תפוצה שהעתיק ממכשיר החברה שלו, מעט לפני שסיים לעבוד בחברה. זאת בעקבות קביעתו של בית הדין הארצי לעבודה שהפעולה נעשתה תוך הפרת יחסי האמון בין העובד למעסיקו בחוסר תום לב.

תחילת הפרשה בכך שהעובד, ששימש כמנהל מכירות בחברת "תוויות איכות" הסתכסך עם המעסיק, ולפיכך סיים את העסקתו והתכוון להקים עסק חדש. זמן קצר לפני סיום עבודתו ב"תוויות איכות" שלח העובד הודעת טקסט בנוסח הבא מהמספר החדש שלו: "זה הנייד החדש שלי תעדכנו, לירון תוויות איכות", לרשימת תפוצה שהעתיק מכשיר הקודם ששימש אותו בתפקידו כמנהל מכירות.

האם פרטי הלקוחות שברשימת התפוצה שייכים למעסיק – או לעובד?

השאלה שהעסיקה את השופטים במהלך המשפט היתה האם פרטי הלקוחות שהיו במכשיר הנייד של העובד שייכים למעסיק, ולפיכך, האם העתקה שלהם מפרה את חובת תום הלב. העובד טען שהעתקת מספרים לא מהווה הפרה של חובת תום הלב מכיוון שזוהי פעולה נפוצה הנעשית כל אימת שאדם מחליף מכשיר נייד או כרטיס SIM, וכדי לפשט את המעבר מעתיק את כל המספרים במקום להעתיק רק את חלקם.

במקרה הזה, השופטים קבעו כי העובד היה מעוניין לשמור פרטים של הגורמים המקצועיים מולם עבד בחברה – מאגר נתונים ששיך במהותו לחברה. משמע, המסרון ששלח לא היה מסרון תמים שכל מטרתו היתה לעדכן על החלפת מספר. מאידך, בית המשפט קבע גם כי העובד לא השתמש במידע שהעתיק כדי להטעות את הלקוחות ולגרום להם לחשוב שהם מזמינים עבודה מהחברה.

בית המשפט חיזק את טענתו בעובדות הבאות: העובד חתם את הודעתו במילים "לירן תוויות איכות", כלומר, הזדהה כעובד החברה ולפיכך ייעד את ההודעה לגורמים מקצועיים ולא למשפחה ולחברים; ושנית, הוא נמנע מלשלוח את ההודעה למנכ"ל. לפיכך, קבע בית הדין הארצי שהעובד ישלם פיצויים של 25 אלף שקלים למעסיק.