מאמר להדפסה

פיטורי מורה בישיבת השומרון על רקע מגדרי

בית הדין האזורי לעבודה בירושלי קבע השבוע כי על ישיבת השומרון לשלם 12 משכורות ופיצויים בסך 35,000 ש"ח למורה לאנגלית שפוטרה בשנת 2011 על רקע אפליה מגדרית, בשל היותה אשה.

אתר החדשות News1 מדווח השבוע כי ישיבת השומרון חויבה לשלם 12 משכורות ופיצויים בסך 35,000 ש"ח למורה קרן גולד לאחר שפיטרה אותה מעבודתה כמורה בישיבה במהלך שנת 2011. גולד עבדה כמורה לאנגלית משנת 1982 עד שנת 2011, רובן של השנים האלה בישיבת השומרון. ב-2011 פוטרה גולד מעבודתה בהחלטתם של מי שהיה אז מנכ"ל הישיבה, פלטיאל לנדאו, ומנהל התיכון, יחזקאל דיאמנט. פיטוריה אושרו על ידי הרב זאב קרוב, שהיה אז ראש הישיבה.

גולד טענה שפוטרה כי היא אשה. בתיקה האישי לא נמצאו תלונות כלשהן מתלמידים או מהורים, אלא דווקא תשבוחות, ובנוסף, לפני פיטוריה היא הועסקה במשרה בהיקף של 125 אחוזים. בנוסף, באותה השנה פוטרו מהישיבה עוד שלוש מורות לאנגלית. כמו כן, הישיבה פורסמה הודעה בה היא מחפשת מורים לאנגלית (בלשון זכר), ועל אף שהישיבה טענה שמדובר בטעות בהודעה, בפועל עלה שאכן נשכרו לעבודה מורים במקום המורות שפוטרו.

השופטת קבעה: היתה אפליה מגדרית

ב-18 באוגוסט 2015 קבעה שופטת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, שרה שדיאור, שגולד פוטרה בשיחת מסדרון, ללא שימוע כדין. את טענות הישיבה כאילו היו נגד גולד תלונות בעל פה שלא תועדו, היא דחתה באומרה שהעדר תיעוד התלונות הוא מינהל בלתי תקין ושככל הנראה לא היו אלה תלונות של ממש, אם בכלל היו תלונות כאלה. בהמשך, לאחר שהתברר שלא היתה עילה אמיתית לפיטוריה של גולד, קבעה שדיאור שאכו מדובר באפליה על רקע מגדרי, כפי שטוענת המורה. זאת גם אם המניע לא היה אפליה, מכיוון שבפועל במבחן התוצאה גולד הופלתה כי היתה אשה.

שדיאור קבעה כי לנדאו ודיאמנט אחראים לפיטוריה של גולד ללא שימוע, שהשניים הטילו דופי בשמה המקצועי ללא בסיס ושהם העדיפו את האינטרסים של הישיבה באופן שגרם למורה נזק על לא עוול בכפה. לאור זאת נקבע בבית הדין שהשיבה תשלם לגולד פיצויים של 35,000 ש"ח בשל הפרת זכותה לשוויון, ו-12 משכורות בשל אי-עריכת שימוע. לנדאו ודיאמנט חויבו בתשלום 10,000 ש"ח כל אחד, והישיבה חויבה בתשלום הוצאות לגולד בסך 12,000 ש"ח.