מאמר להדפסה

תביעה ייצוגית נגד קרטל המאפיות

פרשת "קרטל הלחם" ממשיכה להכות גלים: השבוע הוגשה תביעה ייצוגית נגד המאפיות בטענה שגרמו נזק של 252 מיליון ש"ח ללקוחות. זאת בהמשך להרשעתן בחודש שעבר של המאפיות ברמן ודוידוביץ' בחברות בקרטל.

בשנת 2010 חשף "כלכליסט", באמצעות ראיות שונות, ביניהן האזנות סתר לבעלי המאפיות והמנהלים האזוריים, כי התחרות הגדולה על כיסם של הצרכנים הביאה לכך ששבע מהמאפיות הגדולות בישראל (ביניהן מאפיית ברמן ומאפיית אנג'ל) פעלו בשיטת הקרטל, וסיכמו ביניהן לבטל מבצעים ולחלק את השוק, בעיקר בירושלים, לגזרות, בהן כל אחת תפעל ללא תחרות מהאחרות. לאחר שבחודש שעבר (יולי 2015) הורשעו המאפיות ברמן ודוידוביץ' בביצוע הסדר כובל (קרטל) בנסיבות מחמירות, השבוע הוגשה לאישור תביעה ייצוגית בנושא לבית המשפט המחוזי בירושלים.

השבוע דווח בכלכליסט כי התובע, מאיר (מאור) קליין, טוען שהמאפיות גרמו לצרכנים נזק של כ-252 מיליון שקל, בעקבות הסכמתן להפסיק את מבצעי ההנחות. זאת משום שהפסקת ההנחות גרמה למחירי המוצרים לעלות באופן משמעותי, עניין חמור כאשר מדובר במוצר בסיסי אותו קונות גם אוכלוסיות חלשות, ובפרט כאשר דברים אלו קרו באזורים המאופיינים במצב סוציו-אקונומי נמוך.

הדברים שלעיל עלו בהכרעה שנתן השופט עודד שחם בהכרעת הדין שנתן בחודש שעבר כאשר המאפיות ברמן ודוידוביץ' הורשעו בחברות בקרטל. עוד אמר השופט שחם כי המאפיות עברו עבירה של הסדר כובל בנסיבות מחמירות, הסדר כובל שהיה יציב ולא עמד להתפוגג. לדבריו, כל מאפייה נושאת באחריות מלאה למה שקרה.

המאפיות סיכמו לחלק ביניהן את הלקוחות לפי גזרות

בהמשך לכתב האישום שהגישה בנושא רשות ההגבלים העסקיים באוקטובר 2012, באמצעות עו"ד אסף זקס, טוען קליין כי המאפיות חילקו ביניהן את הלקוחות באמצעות שיטה של חלוקה לגזרות כך שמאפיות מתחרות לא יפלשו לשטח הגזרה ויקחו לקוחות.

כך למשל, בהודעה שהגישו המאפיות דוידוביץ' וברמן לבית המשפט במהלך הפרשה, נכתב כי "הצדדים להסדר הסכימו על העלאת מחירי ה-3 כיכרות ב-10 שקלים או מחירי הלחם הנמוכים יותר, כשבאותה הזדמנות ועל רקע ההסכמה הזו הגיעו גם להסכמה פוזיטיבית נוספת לגבי הימנעות מתחרות על לקוחות קיימים".

בהכרעת הדין מהחודש שעבר אמר השופט שחם שהמאפיות, שכולן יחד חולשות על 90% משוק הלחם המפוקח הסכימו על העלאת מחירים ועל הימנעות מתחרות באופן שטמן נזק גדול ללקוחותיהן, ובפרט לאור העובדה כי ההימנעות מתחרות בין המאפיות חלה התרחשה גם ברשתות השיווק.

הצטרפו כעת לדיון בתחום התובענות הייצוגיות, עם מנהל הפורום שלנו.