מאמר להדפסה

מקומם של הילדים בהליך הגירושין

מה תפקידם של הילדים בהליך הגירושין? האם בסמכותם להחליט על המשמורת? ומדוע עניין מזונות הילדים יהיה מחוץ לתחום תביעת הגירושין?

כפי שנסקר במאמרים אחרים באתר, תביעת הגירושין של בני הזוג לעולם תידון בבית-הדין הרבני. אולם, אין המשמעות כי המשמורת כל הילדים ומזונותיהם ידונו בהכרח יחד עם הליך הרבנות.
 
 
 
 
 
 
 
כאמור, בעניינים מסויימים קיימת לבית-הדין הרבני ולבית-המשפט לענייני משפחה סמכות מקבילה. עקב כך, נוצר מירוץ בין בני-הזוג בשאלה מי יכרוך תביעות "נלוות" לגירושין ראשון? הסוגיות הנלוות מתחלקות לשלוש- אלו שכרוכות "מטיבן וטבען", אלו המצריכות "כריכה מפורשת" ואלו שלא ניתנות לכריכה. מה מקומם של הילדים בהלכות הכריכה בגירושין- ומה מקומם של הילדים בגירושין בכלל?
 

כאן הכל מסתבך

 
המשמורת הפיסית על הילדים, כלומר השאלה האם יגורו עם אמא או עם אבא היא סוגיה הכרוכה "מטיבה ובטבעה" בתביעת הגירושין. ככזו, היא תידון בהכרח בבית-הדין הרבני יחד עם תביעת הגירושין.
 
אולם, אם לפני הגשת תביעת הגירושין לבית-הדין הדתי, הגיש מי מבני-הזוג את תביעת המשמורת הפיסית לבית-המשפט לענייני משפחה- ירכוש בית המשפט סמכות לדון במשמורת הילדים גם אם תביעת הגירושין תתברר בבית-הדין הרבני.
 
אולם, לבית הדין אין סמכות לדון "במשמורת הרוחנית" של הילדים. כלומר, שאלות חינוך ואפוטרופסות לא תתבררנה בבית הדין גם אם המשמורת הפיסית על הילדים תידון ברבנות יחד עם תביעת הגירושין.
 
אם בטרם פתיחת תיק הגירושין ברבנות, תוגש תביעה על משמרות הילדים בבית-המשפט לענייני משפחה- תהיה לבית המשפט סמכות לדון הן במשמורת הפיסית והן במשמורת הרוחנית על הילדים. אולם, תביעת הגירושין עדיין תתברר בבית-הדין הרבני.
 

איך נוצרה התסבוכת?

 
מקרה של זוג שהתגרש, הילד גר עם אמו אשר שלחה אותו לבית-ספר דתי לרכוש חינוך חרדי באישור בית הדין (אשר דן במשמרות הפיסית והרוחנית של הילדים יחד עם תביעת הגירושין).
 
לאחר סדרת ערעורים בתיק הגיע הדיון בעניין לבית המשפט העליון כבית-דין גבוה לצדק. העליון פשוט "לא אהב" את זה שילד חילוני נשלח לחינוך דתי ומכאן נוצרה ההלכה שמשמורת רוחנית (סוגיות חינוך) על הילדים לא ידונו יחד עם תביעת הגירושין בבית-הדין.
 

מדוע כאשר מוגשת תביעת המשמרות אין צורך בהפרדה בין "משמרות פיסית" ל"משמורת רוחנית"?

 
שוב, לכאורה, הסבר פשוט והפעם "טכני"- בית המשפט הוא בעל הסמכות השיורית ולכן כל מה שלא בסמכותו של בית-הדין הדתי, בסמכותו של בית-המשפט לענייני משפחה.
 
כאמור, שאלות המשמורת הרוחנית וחינוך הילדים משתייכים לסוגיות הדורשות "כריכה מפורשת" לתביעת הגירושין של בני הזוג. היינו, עם הגשת תביעת הגירושין יש להגיש בקשה לדון בחינוכם של הילדים.
 

מה אינו ניתן לכריכה?

 
מזונות הילדים לא ניתנים לכריכה לתביעת הגירושין! מדוע? החוק אומר מפורשות: "מזונות אישה ובני זוג" ובית המשפט העליון חידד כי מזונות הילדים "מחוץ לתחום תביעת הגירושין".
 
מדוע? שוב, "למדנו על בשרינו": מקרה בו בית-הדין פסק מזונות ילדים בשיעור נמוך עד כדי אפסי וכאשר המקרה הגיע לבית-המשפט העליון נפסק כי בית-הדין פעל בהיעדר סמכות ומזונות ילדים לא ניתנים לכריכה לגירושין.
 
הנימוק היה כי מזונות הילדים הם זכות הנתונה לילדים ולכן, אין לברר את הסוגיה במסגרת הגירושין- סוגיה בין בני הזוג. אם כך, על בסיס אותו הגיון ניתן לשאול האם אין זו זכותו של הילד לדאגה וטיפול? ברור שכן. אז מדוע משמורת על הילדים היא עניין "שנכרך בטבעיות" לתביעת הגירושין? לכך, אין עדיין מענה.