מאמר להדפסה

הגנת שימוש הוגן

כידוע אסור לנו להשתמש ביצירה של מישהו אחר. אך בכל כלל יש יוצא מן הכלל! וכאן נכנס חוק "שימוש הוגן ביצירה". הפעם נענה על השאלות שרציתם אך לא העזתם לשאול.

במאמרים קודמים בנושא קניין רוחני עמדנו על כך כי שימוש ביצירה בלא רשות בעליה עלולה להוות פגיעה בזכותו הקניינית על יצירתו. אולם, הרי קיימים מצבים שבהם הגיוני לאפשר שימוש ביצירה לא? אחרת מה שווה ציור אם איש לא מתבונן בו או ספר אם איש לא קורא מתוכו?
 
 
 
 
 
 
ואכן, עם הבנה זו מאפשר חוק זכויות יוצרים מספר מטרות שימוש שאינן חייבות את קבלת רשותו של בעל הזכויות הקנייניות ביצירה. מטרות שימוש אלו מכונות "הגנת שימוש הוגן". כלומר, הגנתו של המשתמש בפני טענת הפרת זכויות יוצרים היא כי השימוש שעשה ביצירה הוא שימוש הוגן.
 

מה יהיו אותן מטרות שיהוו שימוש הוגן?

 
מחקר, דיווח באמצעי העיתונאות (גם עיתונות מודפסת וגם אתרי חדשות באינטרנט), ציטוט (מובאות), הוראה ולימוד, לימוד עצמי (למשל, סטודנט שמצטט בעבודותיו מתוך מאמרים אחרים), ביקורת (פרודיה על יצירה או שימוש סטירי) , סקירה (אמנותית או הסטורית של יצירותיהם של אחרים. למשל: ספר הסוקר את תולדות האמנות בצרפת במאה ה-17 ומביא צילומים של אמני התקופה).
 

תשובות לשאלות הנשאלות ביותר

 
אך האם מספיק שאומר כי סרקתי מספר עמודים מהספר ושלחתי לחבריי מהפקולטה על מנת ששימוש זה ייחשב להגנת שיוש הוגן? לא ממש. החוק קובע גם מספר קריטריונים לפיהם תבחן "הוגנות השימוש":
 
איזה סוג של שימוש עשיתי ביצירה- האם רק סרקתי מספר עמודים, או העלתי את כולה? האם זה לאתר שיתוף קבצים או לאתר שיתוף של האוניברסיטה? האם הפצתי עותק קשיח (צילום של העמודים הרלוונטיים), האם עשיתי שימוש ביצירה למטרות אישיות או מסחריות? האם יש לי רווח כלכלי-אישי מהשימוש שעשיתי.
 
מה אופי או סוג היצירה בה השתמשתי? האם מדובר בסרטון או סרט, או שמדובר במאמר אקדמי או אולי חמשיר ילדים, האם זוהי יצירת אומנות של דגה או קריקטורה מעיתון וכד'.
 
שאלה נוספת היא מה היקף השימוש שעשיתי ביחס לכל היצירה. כך, למשל- הקרנת 7 דקות מסרט קולנוע של שעה וחצי היא לגיטימית בעוד שהקרנת 4 דקות מסרטון של 4:30- אינה. בדומה ניתן לשאול כמה עמודים בדיוק סרקתי מהספר ביחס לאורכו הכולל?
 

מה תפקידו של הכסף בכל הסיפור?

 
האם השימוש שלי משפיע באופן כלשהו על ערך היצירה ושווי השוק האפשרי שלה. וסביב שאלה זו בדיוק רבות המחלוקות. הרי, אם אני יכולה להוריד סרט שלם מאתר שיתוף קבצים למה לי ללכת לקולנוע? הקולנוע ירוויח פחות כתוצאה מכך , והסרט עצמו יגייס פחות רווחים, לכן, פחות רווחים יגיעו ויחולקו בין יוצרי הסרט.
 
ולמה לי לקנות דיסק של אמן כלשהו אם אוכל למצוא אותו משותף ברשת האינטרנט, לשמוע ואף להוריד את אלבומו החדש למחשב? אין סיבה. אבל, הוא זה שירוויח פחות. לעומת זאת, אם כל שאשמע מתוך האלבום החדש יהיה רק שיר אחד או כל מה שאראה מתוך הסרט יהיה רק "טריילר"- לא יפגע שווי היצירה.
 
כל אלו ייבחנו במסגרת השאלה האם השימוש שעשיתי ביצירה (בלא רשות היוצר) מהווה שימוש הוגן. אם התשובה תהיה חיובית ותעמוד לי הכנת שימוש הוגן, הרי שלא הפרתי זכויות יוצרים- זכויות קנייניות של בעלי היצירה. במידה ולא תעמוד לי הגנת שימוש הוגן- מדובר בהפרת זכויות מכוח חוק וייתכן ואהיה צפויה לסנקציות "אזרחיות"- כלכליות בעיקר.