מאמר להדפסה

חסינות ראש ההוצאה לפועל

מי הוא ראש ההוצאה לפועל? מדוע מגיעה לו חסינות וגיבוי מלא מבית המשפט העליון? ומה קרה לעורך דין שפנה בציניות לראש ההוצל"פ?

ההוצאה לפועל היא גוף אשר הוקם מכוח הוראת חוק על-מנת לוודא את אכיפת פסיקתו של בית-המשפט. ככזו, ההוצאה לפועל הוגדרה בשורה של פסקי-דין כ"חלק בלתי נפרד ממערבת בתי-המשפט". 
 
 
 
 
 
 
 
הוראות החוק במדינת ישראלת מקנות לשופטי בית-המשפט חסינות. כלומר, לא ניתן יהיה להגיש נגדם תביעת נזיקין בשל דבר שעשו או אמרו בעת מילוי תפקידם. אף אדם פלוני חושב כי בית-המשפט טעה ועשה לו עוול כאשר פסק שהוא חייב לאלמוני כסף ואף אם בית-המשפט טעה כששלח את פלוני למאסר ממושך בגין רצח שלא ביצע.
 

אם ראש ההוצאה לפועל אינו שופט- מדוע הוא נהנה מחסינות?

 
נכון. אולם, כאמור, ההוצאה לפועל היא גוף "בלתי נפרד" ממערכת המשפט ולכן, נהנה ראש ההוצאה לפועל מחסינות בגין תביעות נזיקין. הדבר מעוגן הן בפקודת הנזיקין והן בחוק ההוצאה לפועל.
 

עורך דין "ניסה את מזלו"

 
נדגים בסיפור אמיתי אשר נדון בפסיקה והגיע עד לפתחו של בית-המשפט העליון בשנת 2003: דובר היה בעורך דין אשר ייצג חייב בהליכים שנוהלו נגדו בהוצאה לפועל. לדעת עורך-הדין, ההליכים לא נוהלו בצורה ראויה ובקשות שונות של החייב "הושלכו לפח". עורך-הדין פנה לראש ההוצאה לפועל במכתב בלשון צינית-משהו ואף "הזהיר אותו" כי כל נזק שייגרם ללקוח ולעורך-הדין "ישולם מכספו של ראש ההוצאה לפועל". 
 
ראש ההוצאה לפועל, המודע לחסינותו, שכאמור לא מאפשרת הגשת תביעה נזיקית נגדו, "לא נשאר חייב" ופנה ללשכת עורכי-הדין אשר מצאה את עורך-הדין אשם בעבירות אתיקה.
 
האחרון ערער על הפסיקה והגיע עד בית-המשפט העליון. שם, נדחה הערעור ובית-המשפט חזר והדגיש כי לראש ההוצאה לפועל נתונה חסינות מכוח חוק ועל עורך-הדין היה לדעת זאת (והוא גם ידע) ולכן, להמנע מאיומי סרק על ראש ההוצאה לפועל הממלא סמכות שיפוטית.
 
פסק-הדין ממחיש כי לא רק שלראש ההוצאה לפועל חסינות מכוח חוק אלא גם כי איומים הנוגעים לחסינות זו לא מתקבלים בעין יפה בבית-המשפט ועשויים להסתיים ברע, כפי שלמד עורך-הדין על בשרו.