מאמר להדפסה

עורך דין זכויות יוצרים ולמה הוא טוב לנו?

מדוע כדאי להיוועץ בעורך דין המתמחה בתביעות זכויות יוצרים? מתי נזדקק לו? האם ניתן לערוך הסכמים בלעדיו? ומה ניתן לעשות במקרה שהשתמשו ביצירה שלנו ללא רשות?

במאמרים השונים באתר בנושא קניין רוחני ככלל וזכויות היוצרים בפרט עמדנו על הדינים החלים על תחומים שונים בקניין הרוחני ובזכויות היוצרים. ללא ספק אלו תחומים סבוכים בייחוד לאור העובדה כי הם באים להתמודד עם נפשו העדין של היוצר ודרכי ההגנה על יצירתו.
 
 
 
 
 
 
לכאורה, ניתן היה לחשוב כי עורך דין אינו נדרש ככל שמדובר בתחום זכויות היוצרים היות וברירת המחדל היא כי זכות היוצרים שמורה ונתונה ליוצר היצירה ("המקורית", כזכור, כדרישת החוק) וזאת, גם בלעדי רישום הזכות במקום כלשהו. ואולם, עיננו הרואות כי מחלוקות רבות ניטשות סביב שאלות הפרת זכויות יוצרים, שימוש ביצירות, העתקת יצירות וכמובן הכסף- תמלוגים.
 

מיהו עורך דין לתביעות זכויות יוצרים?

 
עורך דין לזכויות יוצרים הוא עורך דין המתמחה בתחום זה. זו נחשבת ל"נישה" של עורכי דין ולא כלל המשרדים מתמחים בתחום זה ולא לחינם. ניסוח של הסכם זכויות יוצרים הוא תחום סבוך: מחד, זהו חוזה ככל חוזה המקנה לראובן רשות לעשות שימוש בדבר מה השייך לשמעון ובתמורה ראובן משלם או לא משלם לו סכום כלשהו- חוזה, רגיל, כמו חוזה שכירות. הרי אנו לא חותמים על כל חוזה שכירות בסיועו של עורך דין
 

אז למה אנו צריכים עורך דין לזכויות יוצרים כשאנו חותמים על הסכם שימוש?

 
היות ואנו כיוצרים, עסוקים יותר בפן ה"רוחני"- של היצירה שלנו- לעיתים עצם העובדה שמישהו רוצה לעשות שימוש ביצירה שלנו מחמיאה לנו ודי לנו בכך שמישהו אהב אותה מספיק כדי לרצות לקחת חלק ממנה או להשמיע אותה.
 
למשל, זמר צעיר בראשית דרכו המוסיקאלית לא רק שישמח אם תחנת רדיו תשמיע את שיריו אלא אף יהיה מוכן לשלם על כך לעיתים. רק מעניין אותו שהיצירה שלו תזכה להשמעה. הוא לא חושב על שאלות של תמלוגים או חוזים, תנאים, סיכונים ועוד.
 
ובדיוק מהסיבה הזאת חשוב שיהיה לצידו עורך דין לזכויות יוצרים שכן יחשוב על ההיבטים האלו. הרי מספיק שהשיר של אותו זמר צעיר ינוגן כמה עשרות פעמים ביום בכמה תחנות רדיו בודדות ויש לנו "להיט" שכל המדינה מזמזמת.
 

מי ירוויח מכך?

 
לכאורה הזמר הצעיר. אבל, אם הוא לא היה "טרוד" בשאלות משפטיות (וסביר להניח שהוא לא היה) אז כעת ייתכן ומישהו כבר "קנה" אותו מהן או לחילופין תחנות הרדיו לא סיכמו איתו על תמלוגים ועוד. לכן, כדאי לו לזמר הצעיר שיהיה לצידו עו"ד לזכויות יוצרים. 
 

היכן עוד נזדקק לעו"ד המתמחה בזכויות יוצרים?

 
גם למי שמעצם מהותו ותפקידו עושה שימוש ביצירות שונות- חשוב להכיר את הדין החל על כך. למשל, אוניברסיטאות אשר עושות שימוש במאגרי מידע שונים או מקנות לסטודנטים הלומדים בהן את אפשרות הגישה למאגרי מידע מהם הם מורידים מאמרים וחומרי לימוד ומחקר שונים; כך גם במקרה בו המרצה בחוג מסוים מחלק לתלמידיו חומרי קריאה או מקרין סרט על מנת להמחיש את החומר שמועבר.
 
מוסד לימודי כפי שעולה מהדוגמאות הוא מקום שמעצם טיבו וטבעו עושה שימוש ביצירות לכן שאלת זכויות היוצרים חייבת לזכות למענה מעורך דין בתחום.
 
לכן, גם אם אתם לא אומנים ויוצרים אלא רק "קהל המשתמשים" או שמא מתוקף תפקידכם או עבודתכם אתם עושים שימוש נרחב ביצירות שונות- פנו לעורך דין המתמחה בזכויות יוצרים וודאו כי אתם נוהגים כחוק.