מאמר להדפסה

זכויות יוצרים על תמונות

תמונה שווה אלפי מילים ואלפי שקלים- מהם העונשים בגין הפרת זכויות יוצרים בתמונות? קראו על מקרים מהפסיקה בהם אנשים הועמדו לדין בגין הפרות אלו.

אם עקבתם וקראתם עד עתה, ראיתם כבר את סדרת המאמרים בנושא זכויות יוצרים ואת סדרת המאמרים בנושא קניין רוחני באתר זה. לרענון הזכרון נזכיר כי חוק זכויות יוצרים מגן על יצירות מקוריות ומונע את שימוש הציבור ביצירות בלא קבלת רשותו של היוצר. תמונות, כפי שראינו, גם הן יצירות אומנות מוגנות בחוק זכויות היוצרים. וכשאנו אומרים "תמונות" הכוונה היא לציורים, איורים, תרשימים ואף צילומים ותצלומים.

 

חלקכם בטח חושבים כי זה לא ממש קריטי או משנה- למה שמישהו יעתיק תמונה של אחר ואיפה בדיוק הוא יפרסם אותה. וכדי להראות שיש דברים בגו וכי סוגיות זכויות היוצרים של יוצרי התמונות היא סוגייה-נמחיש קצת מהפסיקה:

מקרה של הפרה
 

מזל כהן נ' שמעון סויסה- מזל תבעה את סויסה בטענה כי הפר את זכויות היוצרים שלה על תמונתה. כיצד? לטענתה סויוה פשוט לקחת את התמונות שלה (ציורים) עליהן היא הייתה חתומה והחליף את החתימה שלה בשלו. ואם בכך לא די- הוא גם מכר את התמונות באינטנרט

הפרה של זכויות יוצרים בתמונות- האמנם?
 

בהחלט. אמנם מזל לא הצליחה להוכיח כי התמונות אכן נמכרו אבל רק עבור ההפרה של זכויות היוצרים על תמונותיה היא פוצתה ב-20,000 שקלים ועוד 18,000 שקלים עבור שכר טרחה בהליך. כמה עלתה לסויסה הפרת זכויות היוצרים על תמונותיה של מזל? 28,000 שקלים (!)

דוגמא נוספת מהפסיקה לעניין הפרת זכויות יוצרים בתמונות והפעם על צילומים
 

פסק-דין גוטמן נ' בריזה
 

גוטמן כתבה כתבה לאתר האינטרנט של "ידיעות אחרונות" (Ynet) והעלתה יחד עם הכתבה מספר תצלומים שלה. "בריזה" לקחו את התמונות ופרסמו אותן באתר שלהם. אם זה לא מספיק, "בריזה" לא הכחישו בכלל שהעתיקו את התמונות מאתר Ynet אבל כן הכחישו שזכויות היוצרים על התמונות שייכות לגוטמן.

ומה אמר בית-המשפט?
 

בהחלט מדובר במקרה של הפרת זכויות יוצרים על תמונותיה של גוטמן. כמו במקרה של מזל וסויסה, גם "בריזה" מצאו עצמם נדרשים לפצות את גוטמן בסכום של 50,000 שקלים ועוד 5,000 שקלים עבור שכר הטרחה בניהול ההליך. סך הכל- 55,000 שקלים בגין הפרת זכויות יוצרים על תמונותיה של גוטמן (!)

אלו היו שתי דוגמאות לפסקי-דין משנת 2009 שעסקו בהפרת זכויות יוצרים של יוצרי תמונות. במקרה הראשון דובר בציור ואילו בשני התצלומים וכפי שראינו התיאוריה אותה הצגנו במאמרים הראשונים אודות זכויות יוצרים אכן סוגים שונים של תמונות לרבות ציורים ותצלומים זוכים להגנת זכויות יוצרים בבתי המשפט. וכן, ראינו כי הסעד "הפופולארי" ביותר הוא אכן פיצויים- סעד כספי. ואלו סכומים לא מבוטלים בהחלט.