מאמר להדפסה

הסכמי גירושין והריון- קושי כפול!

החלטתם להתגרש, אך האישה בהריון מה עושים? האם נוכל בכל זאת לערוך הסכם גירושין? כיצד בית הדין הרבני מתייחס לפרשות אלו? ומה ניתן לעשות במקרה וההריון הוא עקב בגידה?

הריון מהווה חוויה ייחודית ומורכבת מאוד, ההתמודדות עימו נמשכת זמן רב ונראה כי עד שמתרגלים לשלב ההיריון הוא נפסק. גירושין הם חוויה מורכבת מאוד, שונה במורכבותה מההיריון- לעיתים הגירושין נעשים בצורה מהירה וטובה, לעיתים מלווים בהתחשבות קלה בדבר סיומה של מערכת יחסים לא מוצלחת ולעיתים, מדובר בתהליך ארוך ומייגע.
 
 
 
 
 

הסוגיות שאליהן נתייחס

 
  • מה קורה כשהגירושין נעשים במהלך ההיריון או כשהמחלוקות האפשריות בדבר קיומו או הפרתו של הסכם גירושין נעשים תוך הריונה של האישה?
  • האם יש לכך השפעה?
  • האם ניתן לערוך הסכמי גירושין אשר צופים מצב של הריון או מתייחסים לסיטואציה כזו?
  • והאם כניסתה של אישה להריון מגבר אחר פוגעת בזכויותיה מכוח הסכם הגירושין?
נתחיל בסיטואציה "הפשוטה"- האישה בהריון, הזוג מחליט להתגרש ופונה לייעוץ משפטי או לבית-הדין הרבני, נניח, לשם עריכת הסכם גירושין או בניסיון לאשרר את ההסכם הקיים:
 

כיצד יפעל בית הדין?

 
הנטייה של בית-הדין תהיה לשכנע את בני-הזוג לנסות "שלום בית". זאת, מתוך התפיסה כי דעתה של האישה "אינה שלמה" בעודה בהריון נוכח שינויים הורמונאליים ופיזיולוגים אותם היא חובה בעת זו (מעניין, אגב, להשוות לפסיקתו של בית-הדין לענייני עבודה אשר קבע כי "הריון אינו מחלה" בפסק-דין בו המעביד ניסה לנקות ימי מחלה ממשכורתה של עובדת בהריון).
 
גם במערכת האזרחית, נראה כי לא מעטים עורכי-הדין אשר ימליצו לצדדים שלא לערוך הסכמי גירושין בתקופת ההיריון מחשש כי אחד הצדדים ינסה לטעון אחר-כך לביטולו של החוזה מטעמים דומים לאלו שצויינו על-ידי בית הדין הרבני.
 
יש לציין, עם זאת, כי מבחינה משפטית והלכתית, אין איסור, הגבלה או מניעה מכל סוג שהוא מפני עריכת הסכם גירושין, אישרור הסכם גירושין או ביצוע הליך גירושין בעת ההריון. כלומר, זוג שיעמוד על זכותו סביר שיצלח בהליכים אלו בסופו של דבר.
 
יש לציין כי חשיבות רבה נוגעת לשאלה- מי האב? זאת אומרת, במידה והאישה נכנסה להריון מגבר אחר, ובעקבות כך בעלה החליט לפעול בהליך גירושין עקב בגידה- האישה תאבד את כתובתה ומזונותיה וכן, הילד יהיה ל"ממזר". 
 

שאלת המזונות

 
לפי חוק לא ניתן לתבוע מזונות עבור ילד שטרם נולד. לכן, גם אם האישה בהריון והסכם הגירושין מסדיר את שאלת מזונות הילדים, האישה לא תוכל לקבלם בטרם יוולד הילד.
 
עם זאת, אין כל מניעה כי הסכם גירושין יסדיר גם סיטואציה אפשרית של גירושין בעת הריון ויקבע תשלומים כלשהם שישלם הגבר לאישה בעת הריונה. אולם, אלו אינם מזונות ילדים (כהגדרתם בחוק).
 

מה קורה אם דבר ההריון נודע לאחר שהזוג התגרש?

 
במידה והבעל (הגרוש) הוא האב אין מניעה לפנות לבית-המשפט בבקשות שונות (כגון תביעת אבהות, מזונות ילדים והסדרי ראייה) ולהסדיר נושאים אלו. אין כל מגבלה על הסדרה עתידית של שאלות דוגמת אלו (אף קלושות ככל שתהינה) כבר בהסכם הגירושין.
 
למעשה, סוגיית הגירושין במהלך ההיריון או השפעתו של הריון על הליך הגירושין לא חייבת להיות קשה וסבוכה- ניתן בהחלט להסדירה בטרם עת בהסכם הגירושין.