מאמר להדפסה

מיסוי מקרקעין - האם נזדקק לעורך דין?

מתי עלינו לפנות לעורך דין המתמחה במיסוי מקרקעין? האם ניתן לפעול גם בלעדיו? ומה עלינו לשקול כשאנו עומדים בפני הליך שכזה?

1 |
כפי שסקרנו במאמר אחר באתר זה בנושא מיסוי מקרקעין- תחום מיסוי המקרקעין הוא תחום סבוך מאוד הכולל רשימה לא פשוטה של תנאים, זמנים, חישובים ותשלומים. המחוקק שחוקק את חוק מיסוי מקרקעין לא ציפה מהציבור להתמודד עם כל אלו לבדו ומאידך, גם לא ציפה מכלל הציבור לפנות בכל מקרה לעורך דין המתמחה במיסוי מקרקעין. וכפי שנראה, עבור שני המקרים- אדם המיוצג על-ידי עורך דין המתמחה במיסוי מקרקעין ואדם שאינו מיוצג על-ידי עו"ד - החוק נותן אפשרויות שונות.
 
 
 

מה מוטל על מוכר הנכס?

 
כפי שראינו, על מוכר הדירה (או נכס אחר) מוטל מיסוי מקרקעין מסוג מס שבח מקרקעין. המס מוטל על המוכר בלבד ומחושב על הרווח שמרוויח מוכר הנכס מההפרש בין מחירו של הנכס (ביום רכישתו- כמה עלה לו לקנות את הנכס) לבין המחיר בו הוא מוכר את הנכס (באיזה סכום הוא מוכר את הדירה). למחיר בו נרכש הנכס מוסיפים הפרשים ומדדים שונים- הפרשי הצמדה והוצאות שונות שהוציא מוכר הנכס לשם קניית הנכס מלכתחילה ולשם מכירתו כיום.
 

האם אני מיוצג או לא על-ידי עורך דין המתמחה במיסוי מקרקעין ?

 
שאלת תשלום המיסוי והגשת הדיווח בדבר מכירת הדירה לרשויות המס בישראל מוגבלת בזמנים. אם יש לי עורך דין ו\או רואה חשבון שעורך עבורי את החישובים ומגיש עוברי את השומה לרשויות המיסים בישראל (ונציין כי ברשות המיסים בישראל קיימת מחלקה נפרדת העוסקת במיסוי מקרקעין) אז יש לי 30 ימים לדווח לרשויות המס- להגיש שומה.
 
במידה ואני נוקט בשיטת "עשה זאת בעצמך" (בהצלחה!) אז המחוקק מתחשב במורכבות ההתעסקות בלא ליווי עורך דין ונותן לי אורכה של 20 ימים נוספים- כלומר 50 ימים להגשת השומה על מכירת הדירה לרשויות המס.
 
 
בנוסף, קיימת רשימה של הקלות ופטורים מתשלום מס שבח מקרקעין ואם מישהו מבין הקוראים עיין פעם בחוק הוא יודע שעברית זאת לא ממש. לכן, לא יזיק עו"ד מיסוי מקרקעין שמבין מה באמת כתוב בחוק ומה אומרת על כך הפסיקה ומה הפרשנות המתאימה והיחס של רשויות המס להוראות החוק- הרי כבר למדנו שבמשפטים הדיון אולי מתחיל מהחוק אבל הוא ממש לא מסתיים שם.
 

ואם אני לא מוכר דירה אלא קונה דירה- אז אני לא צריך עו"ד?

 
לא ממש. גם לרוכש הדירה יש "כאבי ראש" בדמות מס רכישה. ולמה שאני אצטרך עורך דין בשלב הזה? משום שסכום מס הרכישה אינה קבוע אלא נגזר משווי המכירה באחוזים וכן, מחושב לפי מדרגות מס- ככל שמדובר בדירת מגורים. ואם לא מדובר בדירת מגורים- אין מדרגות מס.
 
מבולבלים? גם אנחנו. לכן, לא מזיק לעיתים להצטייד בעורך דין המתמחה במיסוי מקרקעין.