מאמר להדפסה

איפה הסדר? חוק סדר הדין הפלילי

מהו חוק סדר הדין הפלילי? ממה הוא מורכב? האם הענישה תלויה בעורך הדין שמייצג את הנאשם? ואיפה בדיוק אנחנו צריכים לעשות "סדר"?

במאמר אחר באתר סקרנו את חוק העונשין בישראל, אז בשביל מה אנחנו זקוקים להוראות חוק סדר הדין הפלילי ? פשוטו כמשמעו: כדי לעשות סדר בהליך הפלילי.
 
 
 
 
 
 
 

המשפט הפלילי מתחלק, בעצם לשלושה

 

הדין המהותי

 
זהו לב ליבו של המשפט הפלילי- החוקים אשר קובעים את העבירות הפליליות. וכפי שכבר למדנו מהמאמר שסקר את חוק העונשין- העבירות הפליליות בישראל לא מסתכמות באלו המנויות בחוק העונשין.
 

הדין הפרוצדוראלי

 
זהו אוסף הוראות וכללים טכניים, הנוגעים לאופן ניהול ההליך הפלילי על היבטיו (מעצר, הבאה למשפט, טענות וכו'). למעשה, חוק סדר הדין הפלילי נוגע באלו.
 

דיני הראיות

 
כלים המשמשים להוכחת אשמתו או חפותו של נאשם במשפט, באמצעות מדדים של קבילות ומשקל (איזה ראייה קבילה במשפט ואם כן, איזה משקל ינתן לאותה ראייה במסגרת המשפט, על-ידי השופטים בהליך הפלילי).
 

אז מה המטרות של חוק סדר הדין הפלילי בא להגשים ?

 
ראשית, מניעת שרירותיות- חוק סדר הדין הפלילי יוצר כללים פורמאלים "שחור על גבי לבן" לאופן בו יש לנהל הליך פלילי. בצורה זו, אנו מבטיחים כי המשפט הפלילי בעניינו של שלומי יתנהל באותה צורה כמו משפטו של דוד ולא "כמו שבא לשופטים ולמשטרה". בנוסף, חוק סדר הדין הפלילי מהווה כלי עזר לדין המהותי, אשר יאפשר את הוצאתו לפועל באופן יעיל ונכון.
 

חוק סדר הדין הפלילי מסייע להגיע לחקר האמת - והאם זה לא מה שכולנו רוצים לדעת?

 

האם באמת אשם או זכאי?

 
זוהי מטרתו המרכזית של סדר הדין הפלילי, ולשם כך חוק סדר הדין הפלילי נוגע לכל הצדדים המעורבים בהליך (הרשות החוקרת, התביעה, ההגנה ובית המשפט).
 
אמנם, לאור העובדה שההליך הפלילי מטבעו רק משחזר את תמונת האירוע העברייני שהתרחש אף פעם אין לנו תמונה שלמה של האמת, אך דיני הפרוצדורה נועדו למנוע יצירת יתרון טקטי לצד זה או אחר. כך שהעובדה שמי שיכול לממן עורך-דין "צמרת" לא תבטיח לו סוג אחר של הליך וסוג אחר של תוצאה (למרות, שאין ספק שיש קוראים אשר יחלקו על טענה זו).
 
לסיום, מטרתו של חוק סדר הדין הפלילי היא שמירה על זכויות חשודים ונאשמים – מטרה ההולכת ומתפתחת בשנים האחרונות. היעד הוא למנוע מנאשמים מצב של עיוות דין, ע"י שמירה על הזכות לחירות ונגזרותיה (פרטיות, שם טוב, הליך הוגן, חירות הפעולה הכללית, זכות הייצוג, זכות לכבוד). 
 
הקושי העיקרי במטרה זו של חוק סדר הדין הפלילי היא בסתירה פנימית הקיימת בהליך הפלילי עצמו: אם המטרה היא לשמור על חירותו של הנאשם הרי נבטיח את החירות בצורה הטובה ביותר אם לא נכניס את הנאשם או החשוד למעצר או מאסר לעולם. הרי מה שפוגע בחירות ומונע אותה זה המעצר או המאסר. בעצם, ההליך הפלילי הוא זה שמעמיד בסכנה את מכלול זכויות האדם והאזרח.
 

אז מה עושים?

 
בדיוק מה שחוק הסדר הדין הפלילי נועד לעשות- להביא למצבים "מאוזנים" בהם אנו שומרים על האינטרס הציבורי (הגנה מפני עבריינים) ועל האינטרס של הנאשמים והאשמים (פגיעה מינימאלית ככל האפשר בזכויות ורק ככל שהיא באמת נחוצה לשם שמירה על האינטרס של הציבור).