מאמר להדפסה

תכנון מס אופטימלי ומיסוי מקרקעין

למה רשויות המס נלחמות נגד תכנוני המס? מהם החלופות העומדות בפנינו? מהו תכנון מס אופטימלי? ואילו דברים חשוב לדעת לפני אותו תכנון מס?

1 |
ראשית, נקיש מספר מילים לשאלה מהו "תכנון מס" בטרם נעבור לדון באפשרות של "תכנון מס אופטימלי" ובוודאי תכנון מס אופטימלי במיסוי מקרקעין. ברי כי בכל עסקה נעשה מאמץ גדול לתכננה כך שתהא חייבת במס הנמוך ביותר. תכנון מס כזה אינו תכנון פלילי (לא מדובר בהעלמות מס), אלא ניסיון לסווג את העסקאות כחייבות במס פחות. הדבר אפשרי בעסקאות בהן הנישום מבצע עסקה שניתן לבצעה בכמה אלטרנטיבות, כך שנטל המס משתנה מעסקה לעסקה. תופעת תכנון המס היא תוצר לוואי הכרחי של מערכת המס בכל העולם, כפי שנאמר לפני שנים רבות, תופעת תכנון המס, ימיה כימי המס עצמו. 
 

כיצד יש להתמודד עם תופעה זו?
 

בכל העולם נלחמות רשויות המס בחירוף נפש נגד תכנוני המס. גם בארץ, זהו העיסוק העיקרי של רשויות המס במגע שלהן עם הנישומים – כמעט בכל התדיינות משפטית של רשות המיסים היא תטען (לפחות לחילופי חילופין) שהעסקה פסולה עקב תכנון מס לפי §86. נציין כי ביהמ"ש כבר פחות סובלני לשימוש נרחב זה.
 
ההתמודדות הנכונה והראויה עם תכנון המס היא שאלה קשה מבחינה כלכלית ואף מוסרית.
 

האם יש הצדקה להורות לנישום לבחור בחלופה בה נטל המס הוא הגבוה יותר?
 

אולם אם נאפשר לו לבחור בכל חלופה שיבחר, נמצא עצמנו פוגעים בשוויון ובהכנסות המדינה. אולם בהינתן חופש הקניין וחופש החוזים, המס הוא כמו כל משתנה אחר בעסקה והנישום יכול לכאורה לנצל את גמישות מערכת המס ולבחור את החלופה הנוחה ביותר מבחינתו.
 

ומה לעניין תכנון מס אופטימלי?
 

תכנון מס, ככל תכנון בחיים- כדאי שיעשה מראש ולא בדיעבד (וזה מתבקש מעצם המילה "תכנון" שמקורה במילה "תוכנית") ושנית כי התכנון יצפה בפני עתיד רחוק ולא רק את העתיד הקרוב. דהיינו, תכנון מס אופטימלי בין אם במיסוי מקרקעין או בהוראות מס אחרות- כדאי שיעשה מראש ולהבא.
 

והיכן נכנס החלק של מיסוי מקרקעין בתכנון המס האופטימלי?
 

כפי שחזרנו ואמרנו במאמרים שונים באתר אשר עוסקים בעסקאות של רכישת דירה או מכירת דירה - בדרך כלל דירה היא הקניין המרכזי אותו רוכש האדם במהלך חייו ובו הוא מבצע עסקאות. לכן, תכנון מס אופטימלי חייב לקחת בחשבון אפשרות של עסקאות עתידיות בדירה- בין אם בתמורה או העברת נכס ללא תמורה.
 
לכן, על תכנון המס האופטימלי לקחת בחשבון היבטים של מיסוי מקרקעין. הוראות המס אשר יחולו על הדירה כמקרקעין (בין אם מדובר בדירה להשקעה, דירת מגורים, דירת שכירות, דירה שניתנה במתנה לילדים ועוד).
 
תכנון מס שלא לוקח בחשבון את כל סוגי המיסוי- אינו תכנון מס אופטימלי. לכן יש לקחת בחשבון היבטים של מס הכנסה, מס ערך מוסף (מע"מ) והוראות מיסוי מקרקעין שונות (רכישה, מס שבח מקרקעין ועוד).
 
במאמר הבא באתר ננסה להציע מספר עקרונות מפורטים יותר לעניין תכנון המס האופטימלי במיסוי מקרקעין. הישארו עימנו.