מאמר להדפסה

זיכוי בעבירות תנועה

נהיגה בשכרות, אסורה פסולה וראויה לגינוי. יחד עם זאת, טוען עו"ד ערן עמי, מומחה לדיני תעבורה בכלל ונהיגה בשכרות בפרט, ישנם לא מעט מקרים ודרכים לזכות בזיכוי בעבירות תנועה. עיינו מתי וכיצד...

 

זיכוי מעבירת תעבורה ככלל ונהיגה בשכרות בפרט. אפשרי?

קיימת  דרך להשיג זיכוי ולהלחם על חפותך. כדי להבין את מצב ראשית כל צריך להבין שעבירות תעבורה הנן עבירות שמכונות "אחריות קפידה". מה זה אומר?

זה אומר דבר מאוד פשוט. או שביצעת את העבירה או שלא. בבית המשפט לא שואלים אם התכוונת לבצע את העבירה, או שזה קרה בטעות, או שלא שמת לב. זה לא מעניין הכוונה. אני תמיד משווה את זה לאישה בהריון. היא לא יכולה להיות בחצי הריון. או שהיא בהריון או לא. או שבצעת עבירת תעבורה או שלא.

לכן, השלב הראשון הוא לדעת האם ביצענו עבירה. בהרבה מקרים שלקוחות מתייעצים איתי, כבר בגירסה הראשונית שלהם הם מודים בביצוע עבירה וכלל לא מבינים שהודו.

שימוש בטלפון

למשל, מקרה נפוץ הוא של אנשים שהרימו את הטלפון הנייד לרגע ע"מ לקרוא הודעת טקסט ובכלל לא דיברו בנייד. התיקון האחרון לחוק אוסר על אדם לא רק לדבר ללא דיבורית אלא גם לקרוא הודעות ואפילו אוסר על לגעת בטלפון בזמן נהיגה.

הטלפון חייב להיות במקום קבוע. מרבית האנשים שמתייעצים איתי כועסים על הדו"ח שקיבלו כי הם "רק הרימו לרגע את הטלפון לקרוא הודעה ובכלל לא דיברו". בדברי הנהג בדו"ח שלהם מייחסים להם אמירות שונות ומשונות כמו : לא דיברתי רק החזקתי". "מצטער לא שמתי לב תוותר לי" וכו'...בקיצור אותם הלקוחות כבר הודו. אז מה הטעם להלחם כשזה אבוד מראש?

מה עלינו לעשות?

אז טיפ ראשון חשוב ביותר, שיאפשר לכם להלחם על חפותכם לזיכוי מוחלט: שימו לב שבדברי הנהג השוטר רושם את הדברים שאמרתם. יש לכם זכות לעמוד על כך שהשוטר רושם את מה שאתם רוצים ולא מה שהוא מחליט שאתם אומרים.

חשוב מאוד. אם נתקלתם בשוטר שמחליט לכתוב בדברי הנהג מה שבא לו תקליטו אותו. זה חוקי, זה מותר ואפילו חובתכם כאזרחים שמעוניינים לשמור על זכויותיהם. תקליטו את השוטר כשאתם מבקשים ממנו לכתוב בדברי הנהג את הטענות שלכם והוא מסרב. העובדה הזו כשלעצמה יכולה לשמש בסיס לזיכוי.

צריך להבין שבסיטואציה של "התקלות בשוטר" בכביש יחסי הכוחות אינם שווים. השוטר מתעד את הדברים ומייצר מציאות כפי שהוא רוצה לראות אותה. בבית המשפט מדברים במונחים של ראיות. אותם המסמכים שערך השוטר בזמן אמת. ולמי יאמינו?

כדי שיאמינו לכם אתם צריכים להראות שהמסמכים שערך השוטר אינם אמת ומנוגדים למציאות כפי שהתרחשה. את זה אתם יכולים לעשות בעיקר באמצעות הקלטה (וודאו עדיף אבל לא חובה). היום בכל טלפון נייד יש אפשרות להקליט ולצלם.

כמה טיפים קטנים ממני אלכם לשלב הראשוני של ההתקלות בשוטר בכביש. זהו השלב הכי חשוב בניהול התיק כיוון שזה השלב שבו מגבשים את הראיות נגדכם ולאחריו יהיה קשה, עד כמעט בלתי אפשרי, להציג ראיות שיסתרו את הדוחו"ת של השוטר. מכאן החשיבות של תיעוד במקום הארוע. בין אם זה תיעוד בהקלטה או באמצעות חבר שיהיה נוכח במקום או באמצעים שנמצאים בסביבה (מצלמות אבטחה, תחנות דלק וכו'...). הטיפים שלנו אלכם:

  1. דברו בצורה נעימה, דברו בנימוס. גם אם אתם מאוד טעונים וכועסים. גם כשאתם בטוחים שנעשה לכם עוול. להתעצבן לא יועיל רק יוביל לכך שהשוטרים יפתחו "אנטי" כלפיכם והדוחו"ת שלהם יראו בהתאם. שימו את האגו בצד את המלחמה שלכם תנהלו בבית משפט.
  2. תיעוד ואיסוף ראיות זה הדבר היחיד החשוב בסיטואציה בה אתם מרגישים שנתקלתם בבעיה מול שוטר שהחליט "להכנס" בכם ותרצו לשמור לעצמכם את האופציה להאבק על חפותכם בבית המשפט. זה הזמן לתעד, לאסוף ראיות, לקחת טלפונים של עדי ראייה במקום וכו'...
  3. לא לשכוח שלמילים שלכם יש משמעות והשוטרים יכולים לבחור לתעד את המילים שלכם כמו שהם מבינים את זה. גם אם אתם לא רואים את הדברים באותה הצורה והמילים שלכם הוצאו מהקשרם.
  4. לפני שאתם חותמים על מסמכים חשוב לקרוא אותם ואם הדברים שמיוחסים לכם לא נאמרו על ידכם (בדברי הנג) יש לכם הזדמנות לבקש ולתן או להוסיף את האמרה שאתם מבקשים שתיוחס לכם. זוהי נקודה חשובה.

זיכוי מעבירת נהיגה בשכרות, אפשרי?

אפשרי מאוד. כמובן שצריך לבחון כל מקרה לגופו, אבל ככלל אפשר לומר שישנם שני מצבים בהם תוכלו לקבל זיכוי מוחלט מעבירה של נהיגה בשכרות:

אפשרות ראשונה- על בסיס טכני. הכוונה שהשוטרים לא מילאו את הדוחו"ת כראוי או שחומר הראיות לקוי בצורה מהותית באופן שבכלל לא ניתן לבסס כתב אישום נגדכם. העניין הזה חייב להבחן לגופו לאחר צילום חומר החקירה (המסמכים שערכו השוטרים בתוספת לראיות נוספות הקיימות בתיק החקירה).

כשאז ניתן לדעת מהן הראיות שעל בסיסן הוגש כתב האישום. חשוב להבין שבעבירות הללו ברובם המוחלט של המקרים מי שנותן לכם את כתב האישום הוא השוטר בשטח. השוטר הוא לא עורך דין ופעמים אתם מקבלים כתב אישום שמאחוריו אין שום בסיס ראייתי. למשל, השוטרים איבדו את הפלטים של תוצאות הבדיקה בינשוף, או שהפלטים בלתי ניתנים לקריאה. זה קורה מדי פעם. בעניין הזה, כמו בעניין פגמים נוספים שיכולים להביא לזיכוי שלכם חובה להתייעץ בעורך דין מקצועי.

אפשרות שנייה- על בסיס מהותי. מה זה אומר. להראות שמכשיר הינשוף טעה ולכן התוצאה שיצאה לכם אינה נכונה. כחלק מהתקדים שערך משרדי, רכשנו "ינשוף" משטרתי אשר נכנס למעבדה מטעמנו. המעבדה גילתה דברים מדהימים, בין היתר שהתוצאות בינשוף מזייפות. המכשיר קורא חומרים שאינם מכילים אלכוהול, כאלכוהול. המשמעות היא שהתוצאות יכולות לקפוץ בעשרות עד מאות אחוזים באופן שכל אותם נהגים שהואשמו בעבירת נהיגה בשכרות בכלל לא היו צריכים להיות מואשמים.

הרעיון סביב הזיכוי הזה מאוד פשוט. מי שאומר שאתם שיכורים זה מכשיר הינשוף המשטרתי, מכאן שהדרך היחידה להוכיח שאתם לא שיכורים היא להראות שהמכשיר טעה. איך עושים זאת? רק על ידי מומחה שיבדוק את המכשיר ויוציא חוות דעת משפטית מקצועית בעניין. זוהי כמובן כל התורה כולה על רגל אחת, אם נתקלתם בבעיה של אישום בגין עבירת נהיגה בשכרות תצטרכו לתאם פגישה שבה הדברים יובהרו לכם בצורה פרטנית יותר באופן שניתן יהיה להתייחס למקרה הספציפי שלכם.