מאמר להדפסה

החמרת ענישה בתעבורה

האם מתחוללת בתחום התעבורה מדיניות חדשה של החמרה בענישת בתי המשפט ? עו"ד רוית בן עמי עוז מתייחסת לשאלה.

החמרת מדיניות הענישה לנוהגים בזמן פסילה

בימים אלה מתנהל משפטו של אדם אשר נהג ברכבו בהיותו בפסילה מלנהוג ע"י משרד הרישוי וזאת בגין נקודות. התביעה ביקשה להטיל עליו מאסר בפועל. מאחר ומדובר בבחור צעיר ונורמטיבי שזו לו העבירה הראשונה של נהיגה בזמן פסילה, עולה השאלה מדוע מבקשת התביעה להטיל עליו עונש כה חמור?

זוהי רק דוגמא אחת לרפורמת הענישה המחמירה של משטרת התנועה והפרקליטות היוצרת רף ענישה גבוה וזאת בנוסף לפעולות אכיפה אחרות וכל זאת כדי להיאבק בתאונות הדרכים ובעברייני התנועה הרבים. מי שישלם כמובן את המחיר הם אותם נהגים נורמטיביים אשר בד"כ נוהגים בזהירות רבה ובשל טעות קטנה או חוסר שימת לב רגעית. ביצעו עבירת תעבורה.

בהתאם לרפורמה, יוטלו יותר עונשי מאסר, רישיונות הנהיגה ייפסלו לתקופות ארוכות יותר, רכבים יושבתו מנהלית בעבירות חמורות כגון נהיגה בשכרות, הפקרה, נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ע"י בלתי מורשה, מהירות מופרזת, חציית רמזורים באור אדום, עקיפות למינהם ועוד.

אם הוגש נגדך כתב אישום בעבירה של נהיגה בזמן פסילה - האם יש מוצא מהרשעה?

עבירה של נהיגה בזמן פסילה היא מהעברות החמורות בפקודת התעבורה, שכן בעצם הנהיגה האסורה, עובר הנהג על צו של בית משפט או צו מנהלי(של משרד הרישוי או קצין משטרה) ומזלזל בהוראות החוק.

 סעיף 67 לפקודת התעבורה קובע את העונש על עבירה זו - מאסר שלוש שנים או קנס או שני העונשים כאחד.

בכדי להרשיע נהג בעבירה זו על התביעה  להוכיח 3 רכיבי עבירה :

א. קיומה של פסילה תקפה ע"י אחד הגורמים המוסמכים (משטרה, בית משפט או משרד הרישוי).

ב. ידיעת הנהג על קיומה של הפסילה היינו: צריך להוכיח שגם נמסרה הודעה על הפסילה וגם שהנהג קיבל אותה.

ג. ראיות כי החשוד נהג ברכב.

העונשים הנוהגים בבית משפט בגין עבירה של נהיגה בזמן פסילה  נעים החל מקנס , פסילה על תנאי, פסילה מלנהוג לתקופה ממושכת, מאסר על תנאי ועד מאסר בפועל (בדרך כלל במקרים בהם הוגש כתב אישום בגין נהיגה בזמן פסילה בפעם השניה).

כמובן שלבית המשפט מסורה הסמכות ושיקול הדעת לגזור את הדין,  הכל בהתאם לחומרת העבירה, תוצאותיה, עברו התעבורתי של הנאשם ונסיבותיו האישיות.

מאד לא מומלץ לנסות ולהתחכם עם משטרת ישראל ע"י הוצאת רישיון נהיגה חדש (ע"י תצהיר אובדן המוגש למשרד הרישוי) ו/או ע"י שימוש ברישיון הנהיגה הישן שנמצא עדיין ברשותך. במקרים כאלה אתה עשוי למצוא את עצמך מואשם בעבירות נוספות אשר עשויות להחמיר את המצב.

במקרים כאלה ייעוץ משפטי מקצועי מעורך דין המתמחה בתעבורה מומלץ מאד.

רוית בן עמי עוז, עורכת דין.

לשעבר תובעת וראש לשכת תביעות תעבורה במשטרת ישראל.