מאמר להדפסה

נהיגה ללא רישיון נהיגה

ההשלכות והעונשים, בעקבות תירוצים שנאמרו לשוטרים: "שכחתי את הרישיון", "לא חידשתי" ו-"מעולם לא היה לי".

אני נוסעת ברכב ועוצר אותי שוטר לבידוק אקראי, הוא מבקש רישיון נהיגה- אין לי. מדובר במצב של נהיגה ללא רישיון נהיגה. אבל, כמו כל דבר בצבא, גם מצב זה מתחלק לשלושה.
 
 
 
 
 
 
 

במצב הראשון

 
הרישיון לא היה איתי כי לא שמתי לב שהעברתי אותו לארנק אחר. לפי פקודת התעבורה, העונש בגין נהיגה ללא רישיון נהיגה במצב זה הוא קנס של 100 ש"ח ויהיה עליי להגיע לתחנת משטרה ולהציג רישיון נהיגה בתוקף.
 

במצב השני

 
הרישיון איתי- הוא פשוט לא בתוקף. גם זה ייחשב לנהיגה בלא רישיון נהיגה. חמור מכך, המשמעות המיידית של נהיגה בלא רישיון בתוקף היא כי הביטוח לא מכסה את הנהג ולכן, זו תחשב גם לנהיגה בלא ביטוח בתוקף- עבירה נוספת בפקודה. 
 
במידה ורישיון הנהיגה פקע למספר חודשים שלא עולה על חצי שנה- הענישה היא קנס של 250 ש"ח. במידה והמועד המדובר עולה על חצי שנה- עשויים לזמן אותי למשפט (עבירה מסוג הזמנה למשפט) ועונש המינימאלי בגינה הוא שלושה חודשי פסילת רישיון נהיגה או שלילה על תנאי וקנס.
 
במידה והרישיון לא חודש בשל סירובו של משרד הרישוי לחדש את הרישיון ייתכן וזו תהיה נסיבה מקלה בבית-המשפט, מדוע? בתי-המשפט מודעים לכך כי כל נהג שלא שילם מספר מסוים של קנסות או אגרות ייתקל בסירובו של משרד הרישוי לחדש את רישיונו.
 
מה שקורה בפועל הוא שנהג שעקב קשיים כלכליים לא שילם אגרה הופך לעבריין "פוטנציאלי" בעבירה נהיגה בלא רישיון נהיגה. במידה והסיבה לאי חידוש הרישיון היא אכן אי תשלום אגרות בשל קשיים כלכליים, ייתכן ובתי-המשפט יתחשבו במי שמואשם בנהיגה בלא רישיון נהיגה. אולם אין זו "תעודת ביטוח".
 

במצב השלישי

 
הרישיון לא איתי משום שמעולם לא הוצאתי רישיון נהיגה. זה המקרה החמור ביותר של נהיגה בלא רישיון נהיגה! במצב זה ניתן להניח כמעט בוודאות שתי הנחות: האחת, מעולם לא למדתי לנהוג כדבעי ואני לא מודעת לכל הוראות וכללי התעבורה ושנית, אני מסכנת, בשל כך, את הציבור. נהיגה בלא רישיון נהיגה במצב זה העונש עשוי להגיע גם לשנתיים מאסר בפועל, גם למאסר על תנאי וגם לקנסות כספיים בשיעור גבוה.
 
נכון, אין דינו של ילד בן 16 שלקח את האוטו של ההורים לסיבוב ברחוב כדי "להרשים את החבר'ה" כדינו של מי שנוהג שנים בלא רישיון. אולם, התוצאות עשויות להיות מסוכנות והרות אסון בשני המקרים. זה רק עניין של זמן ומזל עד אשר ימצאו קורבנות לסוג זה של נהיגה בלא רישיון נהיגה.