מאמר להדפסה

הסכם זכויות יוצרים

הסכם זכויות היוצרים הוא חלק בלתי נפרד מהיצירה לכן חשוב לדעת מה תפקידו וחשיבותו של הסכם זה.

במאמר בנושא הפרת זכויות יוצרים הצגנו מספר שימושים מותרים ביצירות שלא ייחשבו להפרת זכויות יוצרים אולם, דבר אחד חשוב הכחדנו מכם הקוראים: המצב "הקלאסי" ביותר לשימוש ביצירה שלא ייחשב להפרת זכויות יוצרים: מצב בו למשתמש ביצירה ישנו הסכם עם היוצר המתיר לו את השימוש.

 

 

מהו חוזה זכויות יוצרים?

 

במאמר זה נדון בהסכם זכויות יוצרים ובמשמעותו. ראשית, נעמוד על הטרמינולוגיה המדויקת: "הסכם" שווה: "חוזה". והכלל הבסיס המרבית שיטות המשפט הוא כי לאדם החופש להתקשר בחוזים ולקבל על עצמו התחייבויות משפטיות או זכויות ככל שהוא מסוגל וכל עוד אין הדבר עומד בניגוד לעקרונות מסוימים המשתנים בין שיטת משפט אחת לאחרת (בישראל, למשל, לא ניתן להתקשר בחוזה בלתי-חוקי או בחוזה הנוגד את תקנת הציבור.

מה אפשר להתיר בחוזה?

 

במידה ואני יוצרת היצירה שלי, וזכויות היוצרים הן שלי כברירת מחדל, הרי שיש לי את חופש החוזים להתקשר בהסכם זכויות יוצרים אשר יקנה לאדם כלשהו את הרשות לעשות שימוש כלשהו ביצירתי. אני יכולה להתיר בהסכם זכויות היוצרים כי השימוש יהיה שימוש מוגבל בהיקפו

נניח ואני סופרת- אני יכולה להתיר לסופר אחר ורק לו להעתיק X עמודים בספרי ורק מספר זה של עמודים ותו לא) אני יכולה להתיר בהסכם זכויות יוצרים לתחנת רדיו לנגן את שירי ככל שהם רואים לנכון ואני יכולה להתיר לכל החפץ בכך לעשות שימוש ביצירותיי בכל דרך בה ייבחר- גם זה סוג של הסכם זכויות יוצרים.

כלומר, היות ואני היוצרת והזכויות המשפטיות מצויות בידי- יש לי את האפשרות להתקשר בהסכמים שונים בהם אני מקנה לאחר או אחרים זכויות מוגבלות (או בלתי-מוגבלות) ביצירתי.

תמלוגים

 

הסכם זכויות יוצרים עוסק גם בסוגית ושאלת "התמלוגים" תמורת קניית הרשות של היוצר לעשות שימוש ביצירתו. השימוש במונח "תמלוגים" רלוונטי לתחומים שונים בקניין הרוחני ולא רק לעניין זכויות היוצרים (גם לדיני הפטנטים, למשל). התמלוגים הם התשלומים אותם מקבל יוצר היצירה תמורת שימוש ביצירתו.

אלו סוגים של תמלוגים יכולים להיות מוסכמים? ראשית, יש לציין כי תמלוגים זה לא must כלומר, יוצר יכול להסכים גם לקבל סכום חד-פעמי תמורת מתן הרשות לעשות שימוש ביצירתו ויכול להסכים על תשלום חד-פעמי והשאר בתמלוגים. כלומר- התמלוגים לא חייבים כלל להופיע בהסכם זכויות יוצרים.

ניתן להתנות את התמלוגים באחוזים מסך הרווחים שיניב השימוש ביצירה (למשל, ממכירות תקליטים או ספרים). ניתן להתנות בהסכם היוצרים כי היוצר יקבל סכום קבוע מידי חודש בלא כל תלות ברווח שתניב יצירתו.

מה אומר החוק על כך?

 

ואם כל הדיבורים על זכויות וחופש החוזים לא משכנעים אתכם הקוראים כי ניתן להתקשר בהסכם זכויות יוצרים ובכך הצד השני להסכם (המשתמש) לא ייחשב למפר- אז נפנה לחוק זכויות יוצרים ונראה מה הוא אומר:

סעיף 2 לחוק קובע כי כל שימוש שאינו "בהסכמת בעל זכויות היוצרים" הוא הפרה. למעט כמובן השימושים המותרים שמונה החוק ותארנו במאמר הקודם בנושא הפרת זכויות יוצרים. כלומר, ברירת המחדל של חוק זכויות יוצרים הוא כי בלעדי הסכמה של היוצר מדובר בהפרה- כל עוד זה לא שימוש הוגן או שימוש מותר שמנוי בחוק.


 

.