מאמר להדפסה

"נתנו לי בחינם"- למה אני צריך לשלם על זה מס?

נניח וקיבלתם מהוריכם דירה במתנה האם אתם צריכים לשלם מס עבורה ? את התשובה לכך תוכלו למצוא במאמר הבא העוסק במיסוי מקרקעין וחישובי מס למתנות

במאמר נוסף באתר בנושא "מיסוי מקרקעין- העברת נכסים ללא תמורה" התחלנו לדון ולהסביר את המצבים והתנאים בהם ניתן להעביר נכסים בין אנשים בישראל בלא תמורה כלשהי ולקבל על כך פטור ממיסוי מקרקעין.
על מנת לרענן את זיכרון הקוראים נזכיר כי העברת נכסים ללא תמורה וקבלת פטור ממיסוי מקרקעין אפשרית במצבים בהם הנכס עובר אכן בלא כל תמורה שהיא (לא כסף, לא שווה כסף ולא כל וריאציה אחרת של הטבה או הבטחה עתידית). העברת נכסים ללא תמורה אפשרית רק בין בני אדם (בניגוד להוראות חוק שונות המתייחסות ל"אדם" לרבות "תאגיד") וכן בין קרובים (ילדים, נכדים, דודים, ועוד קרובי משפחה בין אם מנישואים או קשר דם).
 
עוד הדגשנו כי גם אם העברת הנכסים ללא תמורה תעשה בהינתן הפטור, אם קיבלתי את הדירה מהוריי בלא תמורה וארצה למכור אותה לאדם אחר שאינו קרוב המשפחה שלי- כן אשלם מיסוי מקרקעין לפי מס שבח מקרקעין.
 

מה קורה אם הדירה היא מתנה מההורים ?

 
ומה קורה אם אני מקבלת מהוריי דירה ללא תמורה (במתנה) כנדרש בתנאים עליהם הרחבנו במאמר הקודם והזכרנו בקצרה בפתיח המאמר הנוכחי, ובמקביל- מעבירה להוריי דירה אחרת בה גרתי לפני. גם את ההעברה השנייה אני עושה בלא תמורה ועל פניו, אם נבחן רק את ההעברה השנייה- גם היא עומדת בתנאים להעברת נכסים ללא תמורה.
 
אז שתי העסקאות הן העברת נכסים ללא תמורה ואמורות לקבל התייחסות שונה במיסוי המקרקעין לא? לא! היות ומדובר במצב שבו נכס אחד הועבר ללא תמורה אבל "בתמורה" לנכס אחר- אלו יהיו עסקאות ויחויבו במיסוי "רגיל". רשויות המס לא רואות במצב זה כהעברת נכסים ללא תמורה לעניין הקלות במיסוי מקרקעין.
 

האם קיים מיסוי על מתנה ?

 
במאמר זה נמשיך לדון במשמעויות המס השונות להעברת נכסים בלא תמורה. ראשית, תקנות מיסוי מקרקעין מאפשרות הקלה בלתי מבוטלת בשיעור מס הרכישה בעסקאות העברת נכסים ללא תמורה. כמה בלתי מבוטלת? למעשה, העברת נכסים ללא תמורה חייבת במס רכישה בשיעור שליש (!) בלבד מהעברת נכסים בתמורה.
 
האם הדרישות להקלות במס הרכישה זהות לדרישות לשם קבלת הקבלה במס שבח מקרקעין? לא. אפילו הגדרת "קרוב משפחה" משתנה בין שני דברי החקיקה. לפי הוראות מס הרכישה "קרוב" הוא מי שהיה בן זוג 6 חודשים לפני מכירת הזכות במקרקעין, הורים, צאצאים, בני הזוג של הצאצאים, אחים ואחיות של מי שנותן את הנכס במתנה.
 
אילו משמעויות מס נוספות יש להעברת נכסים ללא תמורה? השפעה נוספת היא על מס ערך מוסף- "המע"מ". מעניין לגלות כי לעניין מס ערך מוסף בכלל לא משנה כי העברת הנכס נעשתה ללא תמורה- במתנה. גם העברת נכס כזו חייבת במס מע"מ.
 
לסיום סיומת, נמליץ לכם לבדוק היטב את כל הוראות המס האפשריות העשויות לחול על עסקת ההעברה אותה אתם מבצעים בין אם היא בתמורה או שלא בתמורה. שימו לב כי התנאים לזכאות לפטור בגין העברת נכסים ללא תמורה לפי הוראת מס אחת אינם זהים בהכרח לתנאים  לקבלת פטור לפי הוראת מס אחרת. אז זהירות גם עם מתנות!