מאמר להדפסה

"זה לא רק ספורט"- אלימות במגרשים והחקיקה הפלילית

מאמר הסוקר את האלימות שמתבצעת במגרשי ספורט ומה הענישה על כך.

במאמר נפרד באתר זה התייחסנו לסוגיית האלימות במגרשים וההיבט הפלילי הנלווה למעשים אלו. במאמר זה ננתח לעומק את חוק איסור אלימות בספורט ומהותו.
 



המונח "אירוע ספורט"- מהו ?

 
לשם כך, נגדיר מונח שנראה מובן מאליו ואולם, יתפלאו חלק מהקוראים, גם לו יש פרשנות בחקיקה- "אירוע ספורט". ההגדרה אינה סובייקטיבית! אם אני חושב שכדורסל נשים הוא "לא באמת ספורט" זה לא אומר שמשחק כדורסל בליגת כדורסל נשים אינו אירוע ספורט. ואם אני חושב שהפועל היא לא באמת קבוצה- זה לא אומר שמשחק של הפועל הוא לא "אירוע ספורט". 
 
חוק בטיחות במקומות ציבוריים מגדיר "אירוע ספורט" כהתקהלות מאורגנת בזירת פעילות ספורטיבי, כשמטרת ההתקהלות הוא צפייה בספורט. ישנם שני סוגים של אירועים כאמור- מוסדרים ואלו שאינם מוסדרים. הסוג הראשון, הוא הסוג אליו מתכוונים לרוב כאשר מדברים על "האלימות במגרשים" ועימו מנסה להתמודד החוק האוסר על אלימות בספורט. אירוע ספורט מוסדר הוא כזה המאורגן על-ידי ארגון או התאגדות ספורט מורשת (ברישיון).
 

איזה חוק חל על האירועים הספורטיביים

 
חוק הבטיחות במקומות ציבוריים קובע באופן מאוד ברור מה יהיה מספר הסדרנים הנדרש לכל אירוע ספורט ביחס לכמות המשתתפים וגודלו של האירוע. ואולם, נוכחנו כבר לדעת כי אותו חוק (משנת 1969) "פשוט לא עשה את העבודה" ככל שמדובר באלימות במגרשים. על מנת לנסות ולהתמודד עם אירועים שהחלו במרוצת השנים לקבל גוון פלילי (אלימות פיסית, אלימות מילולית וקריאות גזעניות) נחקק בשנת 2008 חוק איסור אלימות במגרשים.
 

לא באמת נוקטים סנקציות פליליות כנגד אוהדים! האמנם?

 
לא ממש. ראו למשל את המקרה בו אוהד בני סכנין ירה לאויר במהלך משחק כדורגל- איש לא נפצע ולא נגרם נזק- האם מדובר באלימות במגרשים? האם מדובר במעשה בעל גוון פלילי? אם שואלים את בית משפט השלום בעכו אשר דן בעניין זה התשובות הן בחיוב. על אותו אוהד נגזרו 100 שעות עבודות שירות והעונש "הקל" יחסית נגזר רק משום עברו הנקי והיעדר הרשעות קודמות בעניינו.
 
גם במקרה קריאות גנאי שונות במהלך משחק כדורגל אודות אהובה תומר ז"ל (במשחק כדורגל בין הפועל תל אביב למכבי חיפה) נמצא כי מדובר במקרה של אלימות במגרשים ובאירוע פלילי. האוהדים הורחקו ממשחקים לתקופה לא מבוטלת ועונשם אף הוחמר על-ידי בית המשפט.
 
מקרה חמור מאוד שאירע לפני מספר שנים במשחק כדורגל נגמר בתקופת מאסר בפועל. ויכוח שהתלהט בין אוהדי שתי קבוצות הסתיים באלימות פיסית חמורה. בית המשפט גזר על האוהד חצי שנת מאסר בפועל וקנס של אלפי שקלים.
 

אירוע חריג של אוהד קטין שנענש עקב אלימות

 
לא משוכנעים? מקרה משנת 2006 בו אוהד קטין (!) נהג באלימות כלפי אוהד אחר בעת משחק הסתיים בהרשעה פלילית לקטין חודש מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס של 7,500 שקלים. להשוואה ראו מאמר אחר באתר זה בעניין עבירות המתרחשות על-ידי קטינים וראו כי גישת בתי המשפט היא לנסות ולהימנע מענישה כזו ככל שמדובר בעבירות פליליות על-ידי קטינים. כלומר, בית המשפט רואה את האלימות במגרשים בחומרה רבה- עבירה פלילית לכל דבר ועניין.
 
ולכן, ברגע שמדובר בחיי אדם שעשויים להפגע- זה כבר לא "רק" ספורט.