מאמר להדפסה

הוצאה לפועל והליכי פשיטת רגל- "מה זה לא אותו דבר?"

נמצא בהליכי הוצאה לפועל? מאמר מערכת פורטל iLaw המסביר על ההבדל בהליכי הוצאה לפועל בין חייב מוגבל באמצעים לבין אדם בפשיטת רגל.

פשיטת רגל היא מצב בו אדם מבקש, למעשה, הגנה משפטית מנושיו ומהרשויות. אדם שנמצא במצב של פשיטת רגל בכנות, באמת ובתמים לא יכול לשלם את חובותיו- אין לו מאיפה. במצב בו יוכרז כ"פושט רגל" יתאפשר לו "להתחיל מחדש" מבלי שירדפו אותו 'לנצח' חובותיו השונים.

במאמרים אחרים באתר סקרנו את מעמדו של "חייב המוגבל באמצעים"- הליך המתקיים בהוצאה לפועל.



מה ההבדל בין חייב מוגבל באמצעים לבין אדם בפשיטת רגל?

 

חייב המוגבל באמצעים הוא אדם שיש לו אפשרות לשלם את חובותיו- אמנם, לאורך זמן ופריסת תשלומים או תוך מכירת נכסים, אולם האפשרות המעשית קיימת. לעומת זאת, כאמור, פושט רגל לא יכול כלל לשלם חובותיו. במקרה האחרון, ייתכן וימונה כונס נכסים (ראו על כך במאמר נפרד) לנכסיו של החייב במטרה למכרם ולאפשר לפחות תשלום חלקי לנושיו.
 

מה קורה כשאדם פונה להוצאה לפועל בבקשה לזכות להכרזה של "חייב מוגבל באמצעים" אולם, די ברור כי גם בכל הסדר אפשרי של תשלומים, לא יוכל לעמוד?
 

מקרה דומה הגיע לבית-המשפט בשנת 1999- בית המשפט המחוזי בתל-אביב פסק שאם ברור לראש ההוצאה לפועל כי החייב לעולם לא יפרע את חובו, יש להפנותו להליך פשיטת רגל. לעומת זאת, כאשר עניין דומה נדון שוב בפסיקה בשנת 2007, בית המשפט המחוזי בחיפה קבע כי אין לראש ההוצאה לפועל סמכות להפנות אדם להליכי פשיטת רגל, אלא לכל היותר להמליץ לו לקבל סיוע וייעוץ משפטי נוסף. אולם, נראה כי מקבית הפסיקה דומה יותר להחלטה משנת 1999.
 

המשמעות המעשית היא שבמידה בעת חקירת היכולת של חייב בהוצאה לפועל, נראה לראש ההוצאה לפועל כי החייב לא יוכל לפרוע חובו תחת שום הסדר, יכול הוא להפנות את החייב להליכי פשיטת רגל.
 

אבל, רגע, אז למה לא כולם עושים את זה? עדיף מעמד פשיטת רגל שפוטר אותי משתלום החובות מאשר הסדרים שונים שמחייבים אותי לשלם בכל זאת, לא?
 

לא ממש. ראשית, גם אם אבקש מאוד יפה- ההחלטה להפנות אותי מההוצאה לפועל להליכי פשיטת רגל היא בידי ראש ההוצאה לפועל. שנית, גם אם אפנה ואפתח בהליכי פשיטת רגל הרי שבקשתי עשוייה להידחות בבית המשפט. חשוב לזכור כי המשמעות המעשית של פשיטת רגל היא "הפטר מחובות". לכן, ישנו אינטרס ציבורי הנפגע מכך. למשל, אדם שחייב כספים רבים למדינה (מס הכנסה) ומוכרז כפושט רגל- לא ישלמם והמדינה תפסיד. לכן, בהליך זה גם המדינה תיוצג ותציג את נימוקיה לדחות את הבקשה.
 

ואם אני הזוכה בהליך המתנהל בהוצאה לפועל אולם, החייב עבר להליכי פשיטת רגל, מה יהיה איתי?
 

אם כבר קיבלתי סכום כסף כלשהו- יהיה עליי להשיבם לקופת ההוצאה לפועל (כך קבע בית המשפט העליון בשנת 2006). לפי בית המשפטו העליון מהחלטה משנת 2009, אם מדובר בחברה (ולא באדם בשר ודם) אוכל "ליהנות" מההליך רק לפני שהושלם הליך פירוק החברה (חברה מתפרקת בהליך חדלות פרעון ואדם פשוט רגל. אולם, המשמעות המשפטית דומה).
 

בנוסף, בשנת 2010 קבע בית המשפט העליון כי במרגע שאושר הסדר נושים בהליכי פשיטת רגל, ההסדרי הנשייה והסדרי התשלום שנקבעו בהוצאה לפועל- נפסקים ונדחים.