מאמר להדפסה

לשתות או לא לשתות ?!?!

שתיתם ונהגתם? כדאי לדעת! עו"ד ארז אמיגה במאמר המסביר על האכיפה והענישה על נהיגה בשכרות על פי החוק.

כל יציאה לבילוי, אירוע או מפגש חברים מלווה , לנו הנהגים, בשאלה האם אפשר לשתות אלכוהול ואחר כך לנהוג ? כמה מותר ?  ומה יקרה אם בכל זאת נשתה?.
 

יש החושבים "נו טוב אני אשתה  בירה או 2  ואיזו כוסית וודקה , אולי גם קצת יין, הרי מה כבר יכול להיות, מה כבר שתיתי? שיכור אני בטוח לא, הרי אני זה בכלל לא  מזיז לי כל זה, חוץ מזה גם ככה המכשיר לא אמין, העלו את רף האכיפה......  חוץ מזה מקסימום אני אקבל דו"ח על קצת אלכוהול מעל המותר....אז נשלם אותו לא נורא, או הכי הרבה אני לא אסכים להיבדק מה כבר יעשו לי ..?"
 

לא כולם יודעים אבל עבירה של נהיגה בשכרות מחייבת פסילת רישיון נהיגה לתקופה של שנתיים מינימום, על פי חוק, אך מדיניות הענישה על ידי בתי המשפט משתנה בהתאם לכמות האלכוהול שנמדדה, עברו של הנהג וגישתו של השופט לעניין, כך שאם נתפסת עם כמות אלכוהול זהה באשדוד או בירושלים יתכן מאד והעונש לא יהיה זהה, זאת בשל הבדלי הגישה והמדיניות בין בתי המשפט באזורים אלו.
 

החוק מגדיר שיכור   מי שבבדיקת רמת האלכוהול בגופו נמצאה כמות אלכוהול של 240 מיקרוגרם בליטר אויר נשוף, אך המשטרה מתחילה לאכוף מכמות של 290 מיקרוגרם, זאת בשל הנחיית בית המשפט המחוזי בירושלים, אשר קבע רף זה בשל סטיות כאלו ואחרות אשר יתכן שיש למכשיר הינשוף.
 

בדיקה נוספת, אך פחות נפוצה,  לגילוי רמת  האלכוהול הינה בדיקת דם אשר קובעת כשיכור מי שבבדיקת דם נמצא בגופו ריכוז של 50 מיליגרם אלכוהול לכל 100 מ"ל של דם.
 

רובנו שואלים אז כמה באמת מותר לשתות על מנת לא להיחשב שיכור ?
 

לשאלה זו אין תשובה חד משמעית והיא משתנה בין אם לאדם בהתאם למשקל גופו, סוג האלכוהול ששתה, האם שתה על קיבה ריקה או מלאה ועוד מספר משתנים אשר נלקחים בחשבון.
 

הסברה המקובלת הינה כי מנת אלכוהול אשר יש בה כדי להגיע לכמות המקסימלית המותרת בחוק הינה שתיית משקה אלכוהולי  בכמויות אלו :
 

כ 2 כוסות בירה (כחצי ליטר ביחד) , או כוס יין ( כ 100 – 150 מ"ל), או כוסית משקה אלכוהולי  חזק כגון וודקה , וויסקי וכו', כך שגם  אם אתה  יכול לשתות חצי בקבוק וודקה וזה בכלל לא מזיז לך, עדיין תחשב כשיכור, זאת מאחר והכמות שנמדדה הינה עולה על המותר בחוק.
 

חשוב לציין שהחוק קובע כי נהג שמסרב למסור בדיקה לגילוי האלכוהול נחשב כמי שנוהג בשכרות, גם אם לא שתה כלום חוץ מקולה...., כך שהסרוב לא משתלם למי שסבר כי אם לא ייבדק אז יוותרו לו.
 

אם כבר נתפסתם נוהגים בשכרות כדאי ומומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום על מנת שייצג אתכם בבית המשפט, יבדוק את התיק וחומר הראיות, יבחן מה עשו השוטרים ובעיקר מה לא עשו השוטרים..., ובהתאם לכך ישקול האם לנהל את המשפט על מנת להלחם על חפותך או להגיע להסדר טיעון הטוב ביותר אותו ניתן להשיג עבורכם בהתאם לנסיבות המקרה.
 

חשוב לדעת כי יש משמעות מרחיקת לכת לעונש אשר תקבלו בסיום ההליך, שכן מדובר בעבירה אשר  טומנת בחובה פסילת מינימום של שנתיים, מה גם שנהג שהורשע בנהיגה בשכרות ונפסל לתקופה העולה על שנה לא יוכל לקבל את רישיון הנהיגה שלו בתום הפסילה, אלא יהיה עליו לעבור בדיקות ואבחונים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (רחוב הארבעה) ולעבור מבחנים מחדש (טסט) על מנת לקבל את רישיון הנהיגה , כך שהדרך בה ינוהל התיק ואופן סיומו יש לה משמעות רבה מאד לגבי עתיד רישיון הנהיגה.
 

בכל מקרה אם יש לכם ספק אם מותר לכם לשתות עוד כוסית או אסור אז עדיף שתוותרו על הכוסית האחרונה ובעיקר תזכרו אם שותים לא נוהגים.