סגור

מצא עורך דין :

קטגוריה
תחום עיסוק
בחר איזור
בחר עיר

הסכם ממון- זה לא חוזה רגיל!

אז מהו הסכם ממון? האם הסכם בעל פה תקף גם כלפי הסכמי הממון? ומה קבע בית המשפט לגבי הסכמים אלו?

הסכם ממון- זה לא חוזה רגיל!
22/12/2013 | 10:30 | מאת: מערכת אתר iLaw |
על-מנת להבין את המשמעות המשפטית של הסכם ממון יש ראשית לעמוד על קיומו של חוק יחסי ממון בישראל. החוק מסדיר את התנאים בהם נדרש לעמוד הסכם בין בני זוג על-מנת שייחשב ל"הסכם ממון".
 
 
 
 
 
 
 

מה נחשב להסכם ממון?

 
כיום, יודעים כבר רבים כי "הסכם בעל-פה כמוהו כהסכם בכתב" ואכן אמירה זו נכונה ככלל בדבר כלל החוזים וההסכמות בין צדדים שונים. אולם, אמירה זו אינה נכונה בכל הנוגע להסכמי ממון. תנאי בסיסי הנדרש לשם שכלולו של הסכם בין בני זוג לכדי להסכם ממון הוא דרישת הכתב. בלעדי העלאת ההבנות וההסכמות על הכתב, לא ייחשב ההסדר האמור להסכם ממון.
 
ייחודו של הסכם ממון הוא בכך כי הצדדים לו הינם בני-זוג. בניגוד למצב במדינות אחרות, החוק הישראלי לא מבחין בין הסכמים שנערכו כחלק מהליך הגירושין בין בני הזוג לבין הסכם שנערך כחלק מסדרת הבנות לפני הכניסה למוסד הנישואין. החוק כן מבחין בין הסכמי ממון שנערכו לפני הנישואין לבין אלו שנערכו אחרי שבני הזוג היו כבר נשואים.  
 
חשיבות ההבחנה היא לעניין אישור ואימות ההסכם. אם הסכם הממון נערך לפני או בעת הנישואין- די באישור בפני נוטריון על-מנת להעניק להסכם תוקף משפטי. אם נערך לאחר שבני-הזוג נישאו- יהיה על הצדדים לפנות לבית-המשפט על-מנת לקבל תוקף חוקי להסדרים וההבנות אליהם הגיעו.
 
בשנים האחרונות, דווקא מקובל בקהילה הדתית-לאומית לערוך הסכם לעניין קשר הנישואין בטרם הכניסה למוסד הנישואין. הסדרים אלו נועדו בדרך-כלל להתמודד עם בעיית סרבנות הגט וכעקרון הם קובעים כי בני-הזוג מתחייבים האחד כלפי השנייה שלא להגיע למצבי סרבנות ובמידה וחלילה יגיעו למצב זה, מה תהיה ה"סנקציה" על בן הזוג "הסרבן". 
 

האם זוהי דוגמא להסכם ממון?

 
לא! בני-זוג ככלל ונשואים בפרט מגיעים לשורה של הבנות האחד עם השנייה במהלך הקשר הזוגי. חלק מאותן הבנות נוגעות ישירות לתחומים הכלכליים של חייהם וחלק מההסכמות בעלות השלכות כספיות ואולם, לא כל אותם הסדרים ייחשבו להסכמי ממון גם אם ינוסחו בכתב. ולכן, לא כל הסכמה (גם כלכלית) בין בני-זוג דורשת אישור נוטריון או בית-משפט על-מנת להעניק לה תוקף משפטי.
 

אז מה כן?

 
בפסק-דין הגדיר בית-המשפט כי הסכם ממון הוא הסכם בין בני-זוג הצופה פני עתיד ומתייחס לסיטואציות של גירושין בישראל או מוות בלבד. לכן, הסכמה בדבר איחוד חשבונות הבנק לקראת חתונת בני הזוג, גם אם תנוסח בכתב, גם אם תשפיע על מצבם הכלכלי וגם אם תאושר על-ידי פקיד בנק או נוטריון אינה הסכם ממון שכן, אינה הסכמה הנוגעת למקרים של גירושין עתיידים או מותו של אחד מבני-הזוג.
 

האם הסכם בין בני זוג, הנוגע לסיטואציה עתידית כגון גירושין, ועוסק בחלוקת הממון ביניהם אולם לא אושר על-ידי בית-המשפט תמיד יעדר כל תוקף משפטי?

 
לא בהכרח. בפסק-דין רודן, בית-המשפט העליון בישראל הכיר באפשרות לחייב בן-זוג לקיים את התחייבויותיו בהסכם כזה למרות שההסכם לא אושר על-ידי בית-המשפט כנדרש. באותו מקרה דובר בבני-זוג שערכו הסכם בכתב לעניין הסדרת חלוקת הרכוש ביניהם במקרה גירושין בישראל.
 
הבעל קיים את חלקו בהסכם (תשלום מזונות וסכומים מסויימים לכלכלת האישה והילדים) ואולם, כאשר "הגיע תורה" של האישה למלא את חלקה ולמכור את דירת המגורים המשותפת של בני-הזוג ולהשיב חצי מהשווי לבעל, "נזכרה" האישה כי ההסכם לא אושר על-ידי בית-המשפט וככזה משולל כל תוקף ולא מחייב אותה.
 
בית-המשפט קבע כי מקום בו הייתה הסתמכות בתום-לב של בן-זוגה והתחייבויותיו מולאו, לא ניתן יהיה "להתנער" מההתחייבויות הנוספות. בית-המשפט, אישר למעשה, את ההסכם באופן רטרואקטיבי ובכך הפך את ההבנות בין בני-הזוג להסכם ממון בעל תוקף משפטי.
 

נכתב על-ידי: מערכת האתר

שאלות על המאמר? מוזמנים לשאול בפורום הסכם ממון

 

שאל בפורום

מענה משפטי מקצועי ומהיר, קבלו תשובות בדוא”ל ללא עיכוב

ליצירת קשר עם עו"ד דיני משפחה

עורכי דין מובילים - גירושין

עו"ד אריה לרנר
עו"ד אריה לרנר

"המשרד מציע פתרונות משפטיים ברמה גבוהה, תוך התאמה מלאה לצרכיו של הלקוח ובהתאם לנסיבות המקרה..."

יניב בוקר
עו"ד יניב בוקר

"מתמחה בדיני משפחה בכלל ובהליכי גירושין בפרט. מוזמנים לשוחח עימי לקבלת האסטרטגיה המשפטית הנכונה עבורכם...".

עו"ד משה פרץ
עו"ד משה פרץ

"ליווי לכל אורך ההליך המשפטי אל מול הגורמים הרלוונטיים תוך דגש על מתן יחס אישי ומקצועי..."

ריקי אופק אבן צור
עו"ד ריקי אופק אבן צור

משרד עורכת הדין ריקי אופק מציע שירותי משרד בתחומים של -פשיטות רגל ייצוג חייבים,פירוקי חברות,דיני משפחה ודיני עיזבונות.

דרור הראל
עו"ד דרור הראל

מתמחה במשפט אזרחי ומסחרי, חוזים, תביעות כספיות, עסקים וחברות, ייעוץ משפטי ליזמים וסטארטאפים, דיני אינטרנט, צוואות וירושות.

עו"ד חיה לזר נוטקין

"אני מאמינה כי יש להתחיל טיפול בתיק משפטי בתחום דיני המשפחה על ידי למידה ובניית אסטרטגיה שמתאימה לאותו לקוח ולאותו מקרה"

עו"ד עודד פסקל

מנהל משרד התחום דיני משפחה , הסכמי ממון , הסכמי גירושין מורכבים , ירושות צוואות ועוד. צוות המשרד ישמח להעניק ייעוץ וליווי מקצועי בכל שלבי התהליך

עו"ד סימיה ויצמן
עו"ד סימיה ויצמן

"ניסיון עשיר בטיפול וייצוג בתחום דיני המשפחה והגירושין, ברגישות ובמקצועיות חסרת פשרות..."

עו"ד דניאל הומיונפר
עו"ד דניאל הומיונפר

"מתמחה בתחום הגירושין והגישור, ועוסק בין היתר בתיקים בעלי מורכבות משפטית גבוהה, בסבלנות רבה, זמינות ושקיפות מלאה בכל צעד וצעד בדרך..."

עוד עו"ד מובילים בתחום דיני משפחה